Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jcv_86
MEDLEM

Bokföra rekvisita

Jag har flera saker jag inte vet hur jag ska bokföra (dvs vilket konto jag ska använda, allt betalas via företagets bankomatkort från ett företags konto) och undrar om ni kan hjälpa mig med detta? Följande saker ska bokföras:

- Inköp av rekvisita till företaget (jag är fotograf, inköp av saker som ska användas vid fotograferingar)

- Adobe Photoshop, månadsbetalning (får ingen faktura från de utan det dras per autogiro)

- Svenska domän namn, dras via autogiro varje månad

-One.com, hemsida

- Facebook reklam

- moms tillbaka

- utbetalning till skatteverket för årets skatt

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konton i samma ordning som du skrivit
-5460 (beroende på om det är stora summor) förbrukningsvaror
-5420 program
-6540 it-tjänst
-6540
-5910 reklam
moms tillbaka? Som utbetalning från skatteverket? 

Följdfrågor:
1) inköp av rekvisita brukar inte vara stora summor, handlar som mest om 5000:- i olika perioder, detta är dock ingenting som förbrukas utan det är typ lådor, kläder, filtar mm som används vid fotograferingarna. Konto?
2) Adobe Photoshop faktureras från utlandet tror jag då jag hittade en faktura och det står ingenting om moms. Hur exakt fakturerar jag detta? omvänd skatteskyldighet? hur gör man det i så fall?
5) Även här faktureras Facebook reklam från utlandet utan moms, hur gör jag då?
6) Moms tillbaka fick jag det i mitt privata konto och förde sedan in det i företagskonto. Men det avser iaf moms tillbaka från skatteverket från föregående år
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

1. Du kan bokföra inköpet på konto 4020.

2. Så här bokför du inköp av tjänst från utlandet:
1930 ingen momskod  kredit 
5420 momskod 21 (25%)     debet 
2614 momskod 30 (25%)     kredit   
2645 momskod 48                debet   

5. 1930 ingen momskod  kredit 
6540 momskod 21 (25%)     debet 
2614 momskod 30 (25%)     kredit   
2645 momskod 48                debet   

Du kan läsa mer om inköp från utlandet i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

6. Ligger det en momsfodran på 1650?
Konteringen kan då se ut så här:
1650 Kredit
1930 Debet

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag envisas med att säga att inköp av rekvisita hade jag bokfört på 5460 eller det som är förbrukningsvaror. (Blev lite osäker på konto men det ser du i kontoplanen). 4020 hade jag använd OM jag säljer inköpen vidare men i detta fallet gör du inte det. 🙂 och att det står på fakturan "försäljning varor".
Det är i alla fall så SKV resonerat....