Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra resekostnader och andra utlägg som ska vidarfaktureras

Hej, Jag är ny på detta så skulle vilja höra från er vad som blir bäst.

Jag har utlägg från mina underleverantörer så som rese/boende kostnader mm. På dessa utlägg tar vi i mitt företag inget i mellanhand utan bara debiterar vidare till slutkund.

 

Idag har jag bokfört deras kostnader på konto 5800 men när jag fakturera vidare så hamnar intäkterna ju på 3041. I min värld borde dessa bokföras på samma konto - således ta ut varandra intäkts och kostnadsmässigt.

 

Tänker jag fel?

Hur ska jag bokföra?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

När man gör utlägg för kunders räkning dvs sådant som kunden i slutändan skall betala så använder man konto 1681 utlägg för kunders räkning både vid inköpet och när man fakturerar kunden. Det skall då inte redovisas någon moms och ett eventuellt vinstpålägg skall bokföras på ett 30XX konto.

Sedan blir det ju i slutändan samma resultat även om du använder 5800 vid inköpet och 3041 vid försäljningen. Beloppen på de kontona tar ut varandra och resultatet blir plus minus noll.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim