Hej!
Företaget returnerade min betalning till mig på grund av fel beställning. Hur kan jag boka en sådan betalning? Tack.
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför det mot samma konto som du bokförde själva köpet mot. Så om köpet tex bokfördes mot konto 5410 så använder du samma konto nu när du får återbetalningen.
Ha det fint.
Josefine
Hej Josefine!
Tack för svar!
Jag har också en annan liknande situation men i så fall fick jag en del av min betalning för den del av köpet som returnerades (till exempel betalade jag 5000kr med leverantörsfakturan men returnerade varor för 2000kr och de betalade mig den summan).
Vad gör jag i så fall? Ska det vara övrig insättning - egen kontering- 5410 (som jag hade innan med dem) eller betalning av krediterad leverantörsfakturan?
Tusen tack!
Julia
Hej
Du hanterar det på samma sätt som din inledande fråga. Enda skillnaden är att du inte fått hela summan återbetald denna gången.
Du väljer egen kontering och konto 5410 på återbetalningen.
På så sätt kommer du minska din kostnad för inköpet med de 2 000 kr du fått återbetalda.
5 000 - 2 000 = en faktiskt kostnad på 5410 på 3 000 kr.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.