Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Bokföra returback

Hej,

 

Då jag handlar ifrån grossist så får jag vissa varor i så kallade SRS backar och dessa har en avgift på 40kr/st. Denna avgiften får man som en kredit på nästa faktura om man skickar tillbaka backarna. Så man kan säg att det är en typ av pant avgift man betalar för dessa backar.

 

Hur hade ni bokfört detta? Är det bara att bokföra det som förbrukningsmaterial eller ska man bokföra det på något speciellt sätt?

 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det blir en pant och det hanteras som en rabatt. Du bokför kreditsumman de dragit av mot ett 47XX konto. 
Förslagsvis för att du skall ha bra kontroll på hur mycket pant som hanteras under ett räkenskapsår så kan du lägga upp ett nytt konto i kontoplanen. 

Inställningar > Kontoplan 
Använd den gröna knappen nytt konto uppe till höger och lägg upp kontot på följande sätt.


 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

Hej,

 

Tack för svar. Ska jag även bokföra beloppet jag betalar för backen mot detta konto? För idag betalar jag ju 20kr per back. När dom hämtar backarna krediteras den summan vid nästa faktura så att säga. Eller ska den bokföras ihop med varuinköpet på 4000? Eller kanske till och med på ett 54XX konto då det ändå blir en typ av tillgång till backen är tillbaka skickad?

 

Läste någonstans när jag googlade att man inte behöver bokföra pant separat men det kanske är fel? Det gällde dock dricka om inte jag minns fel.

Hej

Du behöver inte bokföra inköpet mot pantkontot om du inte vill däremot kan det vara bra då det blir lätt att stämma/se vad man har tillgodo i form av pant.

Ha det fint
Joachim

Tack då tror jag att jag har koll. 😊

En liten följdfråga som dök upp. Ska jag även göra på detta sättet om beloppet jag får tillbaka för backarna dras av på nästa faktura som en prisnedsättning? För då är ju momsen också redan sänkt eftersom totalbeloppet på fakturan minskat med dessa pengar. Om du förstår hur jag menar. För läser man på Skatteverket borde väl detta kunna ses som prisnedsättning vid tillhandahållandet?

Hej

Du hanterar det på samma sätt om det dras av på en kommande faktura. Inköpspriset är ju defacto högre än vad du i slutändan betalar så jag rekommenderar att du bokför det på följande sätt

Visar med ett exempel på ett inköp på 5000 kr där 500 kr dragits av för returbackar.

1930 bank Kredit 4 500
4010 debet 4000
2641 debet 1000
4740 Kredit 400
2641 kredit 100

På så sätt så bokför du upp de korrekta inköpsbeloppen och får samtidigt med returbeloppet i bokföringen.

Ha en fin långhelg
Joachim