Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna Thermo
MEDLEM

Bokföra semesterskuld efter utbetald semesterersättning

Hej,

Jag undrar hur jag får rätt på mina siffror i Balansräkningen mot semesterskuldlistan?

I balansräkningen har jag en ingående balans som inte alls stämmer, kan jag ändra den i efterhand och isf hur? (en konsult har under 2022 gjort en uppskattning av semesterskuld samt soc avgifter)

Vi kommer att betala ut semesterersättning med junilönen, hur gör jag för att boka bort den skulden?

Vänder jag bara på kontona 2920/7090 samt 2941/7519?

Vi kör sammalöneregeln och då tänker jag att jag betalar ut månadslön+semestertillägget.

Vad är semesterdaglönen?

(Vi har Visma administration 1000 och Visma lön Smart)

Tusen tack på förhand!

/Anna

 

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Anna Thermo 

 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Det är möjligt att justera de ingående balanserna för att matcha det som deklarerats året innan, men det är att föredra att bokföra bokslutsverifikationerna på ett sådant sätt att de inledande saldona automatiskt blir korrekta.

 

Vad gäller din fråga om semesterlöneskulden och de beräknade sociala avgifterna är uppbokade på 2920 samt 2941 så bokar du bort dessa genom att vända på kontona så som själv föreslår.

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen. 

 

//Tinna

Tack Tinna för ditt svar! 🙂

Bara en sak till, på semesterskuldlistan står det semesterdaglön, vad är det och behöver jag ta hänsyn till detta på något vis? Eller kan jag bara betala ut månadslönen + semesterersättingen?

Tack på förhand!

/Anna

 

Hej Anna!

 

Precis som du säger så står det semesterdaglön även för anställda med villkor 20 och om du räknar den anställdas månadslön gånger 4,6% så bör det stämma med värdet i kolumnen som har rubriken semesterdaglön. 

 

Kort och gott så innebär det att den anställda har bibehållen månadslön när han/hon har semester plus att du betalar ut en liten peng i semestertillägg. 

 

Hoppas det svarade på din fråga och annars är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

//Tinna