Hej,
Jag sitter och funderar och snurrar runt i mitt egna huvud.
Jag har tagit över ett bolag där man i anställningsavtal har angivit att semesterlön ingår i lön. Därmed borde jag vid bokslut inte ha någon semesterskuld att bokföra, eller tänker jag fel?
Med vänliga hälsningar,
Stina
Hej
Outtagen semester bör bli en skuld eftersom man tjänat in semester som inte tagits ut. Sedan tror jag att det finns regelverk som säger att man måste bokföra upp en semesterlöneskuld oavsett om man får den utbetalda när man tar ut semester eller om den ingår i månadslönen. Detta för att det finns krav på att det skall synas i bokföringen.
Skulle råda dig att vända dig till en lönekonsult som kan detta mer i detalj för att få ett definitivt svar på denna frågan.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Eftersom det är olagligt att betala ut lön inkl semesterersättning så gissar jag att det anställningsavtalet inte är giltigt.
Det ska inte vara olagligt, så länge det specificeras i enlighet.
@StinaWJ helt rätt att det måste specificeras om man gör så, men jag tolkade det ovan som att det var en klump.
Sen bör man ju absolut inte betala ut semesterersättningen till anställda som jobbar kontinuerligt i företaget eftersom det då finns en risk att de inte har råd att ta ut sin semester i ledighet. En arbetsgivare är skyldig att se till att semester plockas ut i ledig tid (minst 4 veckor per år)
Självklart! Men detta blir arbetsgivarens ansvar, och inte den som sköter bokföringen. För att trygga din oro kan jag bekräfta att detta varit gällande ett 2 månaders kontrakt.
Självklart är det arbetsgivarens ansvar, men den som sköter bokföringen har ett ansvar att informera arbetsgivaren om gällande regler (min personliga åsikt).
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.