Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Bokföra självfaktura

Hej! Jag driver ett nystartat enmansåkeri, ett aktiebolag och jag använder mig utav kontantmetoden. Jag skickar själv inte ut några fakturor utan det är företaget jag utför tjänster åt som skapar en så kallad  självfaktura och sedan betalar de ut pengar till mitt företag efter att jag godkänt fakturan. Jag har fortfarande inte fått min första självfaktura, men jag vet på ett ungefär hur den kommer att se ut. Jag vet med mig redan nu att den kommer medföra problem för mig att bokföra så därför behöver jag hjälp utav någon här på forumet. Fakturan kommer att se ut ungefär på följande sätt. 

 

Utförda tjänster                                 100 000 kr

 

Uppdragsgivarens del          22%      - 22 000 kr

Försäkring                                            -  500 kr

Fast månadsavgift                                 -   200 kr

Mobildata                                                 -  300 kr

 

Summa avdrag                                    23 000 kr

 

Summa                                                  77 000   kr

Moms                                                     19 250  Kr

Att betala                                              96 250  kr

 

Min första tanke va att jag bokför detta på följande sätt

1930    Debit 96 250 kr

2611    Kredit 19 250 kr

3010, Försäljning tjänster?  kredit 77 000 kr

 

Men vid närmare eftertanke känns detta felaktigt, jag behöver väl också bokföra mina kostnader på denna faktura? Hur i sådana fall? Har ingen aning själv, är mycket tacksam för hjälp.

 

Mvh Tobe 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Känns lite vanskligt att ge dig råd om kostnadsbokföring innan man vet exakt hur självfakturan ser ut. Som du beskriver det finns det inget motkonto till de kostnader du nämner dvs om du får 96 250 kr utbetalt så "ryms" bara din försäljning + moms.

 

Föreslår att du avvaktar tills du har självfakturan klar och vet exakt hur den ser ut och då återkommer med eventuella frågor.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Efter att jag läst ditt svar så pratade jag med en kompis som också driver ett enmansåkeri, vi arbetar båda under samma uppdragsgivare. Han skickade mig en utav de sjävfakturor som han har fått utav uppdragsgivaren, de självfakturor som jag kommer att få kommer att vara identisk med denna, den ser ut på följande sätt. Jag kan dock inte fråga min kompis hur han bokför då han ej sköter det själv i brist på kunskap. 

 

Mvh Tobe

 

Screensho.jpg

Hej

 

Förmedlingsavgiften och de kostnader som redovisas tillhör utfärdaren och är inte dina kostnader utan du kan gå på din första tanke och bara bokföra de pengar som du får utbetalade dvs 

Min första tanke va att jag bokför detta på följande sätt

1930    Debit 96 250 kr

2611    Kredit 19 250 kr

3041, Försäljning tjänster?  kredit 77 000 kr (bytt till konto 3041)

 

I din kompis fall:

1930 Debet   108 330 kr

2611 Kredit     21 666 kr

3041 Kredit     86 664 kr

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack ännu en gång för din hjälp RoffaK.

 

Mvh Tobe