Hej! Jag ska för första gången bokföra att jag har betalat skatt till Skatteverket. Jag betalade via en banköverföring. Jag hittade följande guide:
Men fastnar direkt på att jag inte har ett Skattekonto att välja i steg 2. Min tanke var att välja Företagskonto i rullisten, då det är härifrån jag gjorde betalningen. Men ska jag sätta upp ett Skattekonto här..? Och hur? På Inställningar -> Kassa- och bankkonton, kan jag bara lägga till företagskonto, sparkonto eller valutakonto.
Tacksam för svar!
Löst! Gå till lösning.
Hittade en annan tråd om just detta nu där svaret var "Det stämmer bra. Men om du gör betalningen från firmans bankkonto ska det bokföras och då gör du det som eget uttag. " (jag har alltså enskild firma). Kan jag då välja att bokföra händelsen på företagskontot?
Hej
Du har ett skattekonto på Skatteverket men eftersom det innehåller både privata som företagets (EF) transaktioner kan du inte använda det rakt av i den Enskilda firmans bokföring. I stället får du använda konto 2012 Avräkning skatter och avgifter som motkonto till betalningen.
Om du betalade med ett Företagskonto i din Enskilda firma blir konteringen:
Debet konto 2012
Kredit konto 1930
eller om du betalade med privata pengar (Egen insättning):
Debet konto 2012
Kredit konto 2018
Den länk du läste fungerar bra för ett AB där alla transaktioner på skattekonto tillhör aktiebolaget.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej!
Okej, då förstår jag den delen bättre. Tack!
Jag har lagt in betalningen som kassa- och bankhändelse (har ingen koppling). Då kan jag välja Övrigt uttag och sedan Betalning av F-skatt.
När jag väljer F-skatt så kommer det upp en ruta där det står "Ett eller flera konton som du har valt är inte aktiva och måste aktiveras. Vill du göra detta?". Gör jag rätt här? Har inte klickat Ja än.
Hälsningar,
Maria
Hej
Du gör rätt och kan klicka Ja.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Skönt att höra! Tack för hjälpen! 🙂
Hälsningar,
Maria
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.