Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Evelina4
MEDLEM

Bokföra skillnaden mellan beräknad skatt och slutlig skatt på konto 2510

Jag misstänker att saldot på 2510 inte stämmer för mig.

Jag använder konto 2510 för att bokföra den preliminära skatten varje månad enligt

2510 Deb

1630 Kred

Vid årsbokslutet bokför jag den beräknade skatten enligt

8910 Deb

2510 kred

När sedan den beslutade skatten dras av skatteverket så bokför jag tillgodoförd preliminärskatt samt slutlig skatt enligt

1630 Deb

2510 Kred

samt

2510 Deb

1630 Kred

Mitt problem är att varje år så är den slutliga skatten högre än den beräknade. Vad gör jag av skillnaden? När jag kollat runt på forumet så rekommenderas ofta att man ska använda konto 2512 och 2518 istället för 2510 och sedan kvitta dessa mot varandra. Det rådet förändrar ju inte något så länge slutliga skatten skiljer sig från den beräknade, eller missar jag något?

Mvh

Evelina

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om den slutliga skatten är högre än den du har beräknat i bokslutet ska skillnaden bokföras som kostnad, antingen på 8910 eller 8920. Du behöver dessutom klura ut varför det inte stämmer och om du gör något systematiskt fel i din skatteberäkning i bokslutet, så att du kommer fram till ett mer korrekt resultat. 

Evelina4
MEDLEM

Tack för svar!

Så jag kan korrigera de fel som blivit hittills med ett verifikat som ser ut så här

8910 Deb

2510 Kred

med de belopp som hittills sammanlagt blivit fel?

Vad gäller anledningen till varför det blir fel så har jag ingen aning. Felet räknat i procent av skatten ser ut att bli lite större för varje år, med undantag för ett år då skatten (och vinsten) var ovanligt hög. Mycket konstigt, detta ska jag givetvis kontrollera ordentligt!

Mvh Evelina

AnnicaL
CHAMPION

Ja, det blir rätt om du bokför så. 

Har du haft ej avdragsgilla kostnader som inte tagit med vid skatteberäkningen, eller schablonintäkt på periodiseringsfonder? Dessa kan vara anledning till differenserna. 

Evelina4
MEDLEM

Precis! Det stämmer att jag har haft både representation och schablonintäkter. Men jag har också hittat att det är särskild löneskatt på pensionskostnader som inte kommit med. Vad jag kan se är all skatt betald, så ingen direkt fara med det. Däremot skulle det ju vara snyggt att få med dessa poster direkt i den beräknade skatten. Det vet jag ännu inte hur jag ska lösa.

Hej

Vill du komplettera med löneskatten på pensionskostnaderna så kan du enklast lägga till en kontering i 2023 på följande sätt av summan för löneskatten totalt.

7533 Särskild löneskatt för pensionskostnader Debet
2514 Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader kredit

Du kan om du redan har bokfört upp den totala skatteskulden på 2510 byta ut 2514 till just 2510 för att slippa bokföra om det saldot igen. 
har du inte gjort ombokningen av årets F-skatt redan så rekommenderar jag att du först bokför löneksatten på 2514 och sedan lägger med den i ombokningen av den totala skatteskulden. 

/Joachim