Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katarina82
MEDLEM

Bokföra socker

Hej.

Hur bokför jag socker som är foder till bina?

Tack på förhand.

Mvh Katarina

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag hade rekommenderat konto 5460 förbrukningsmaterial.

/Joachim

Tack.

Katarina82
MEDLEM

Tack för svar. Jag har gjort på två olika sätt, vilket är rätt? Först har jag bokfört sockret under egen kontering och sökte upp konto 5460 förbrukningsmaterial, där måste man dock fylla i summan utan moms manuellt, andra gången sökte jag upp 5460 konto direkt uppe i rutan där summan fylldes i automatiskt alltså hela summan, momsen och summan utan moms. 

Tack på förhand.

Katarina

Hej

Båda sätten går bra så länge du fått med momsen i konteringen. I vissa lägen måste man ange både kostnad och moms manuellt (Manuellt inlagda verifikationer) Gör man det via inköp och en faktura eller mot ett kvitto så kan systemet läsa av momsen automatiskt från fakturan eller kvittot. 

Så svaret är att om du fått med både kostnaden och momsen så är båda sätten rätt. Bara olika sätt det hanteras i systemet.

/Joachim

Hej.

Jag har en annan fråga angående att bokföra swishbetalning. Vi säljer honung hemifrån och kunderna betalar oftast med swish. Jag har bokfört dessa på detta sätt:

Först har jag  importerat kontoutdrag till visma.

Jag har skapat ny kund för varje swishbetalning och sedan skapat faktura genom att fylla på uppgifterna.

Sedan har jag skapat PDF faktura.

Vidare har jag matchat bankhändelserna genom att matcha varje kund separat och valt bokföringshändelser och inbetalning från kort eller swish och hämtade upp fakturan som jag sparade och bokförde händelsen.

Har jag gjort rätt? Det blir rätt många swish inbetalningar vissa dagar och måste jag då bokföra varenda kund separat?

Tack på förhand för svar.

Med vänlig hälsning

Katarina

Hej

Du har gjort helt korrekt som du gjort och ja eftersom varje kund är unik och betalar var för sig så måste det även bokföras som separata bankhändelser.

/Joachim

Katarina82
MEDLEM

Hej.

Vi har köpt material på bauhaus för 120 000 i maj 2024. Detta är materialet till byggnaden som vi bygger till vår verksamhet (bihus där vi ska hantera honung). Vi har valt att delbetala inom 24 månader utan ränta. Varje månad betalar vi av 4500 kronor. Hur ska jag bokföra detta?

Tack på förhand för svar.,

Med vänlig hälsning

/Katarina

Hej

Materialet skall läggas in i byggnadens värde på 1110 byggnader.

Vid första betalningstillfället så får ni bokföra upp det på detta sätt.

När ni sedan betalar av på lånet så bokförs de kommande betalningarna på detta sätt (Har ingen information om det är ränta på avbetalningarna eller ej)
Är det en del av beloppet 4 500 som är ränta så skall räntebeloppet in i debet på konto 8410.

1930 Kredit 4 500
2350 Debet 4 500

/Joachim

LW -60
UTFORSKARE

Nu lägger jag mig i lite här...

• I och med att ni håller bina i en verksamhet som säljer honung, bör sockret gå som "företagets direkta kostnader", kontoklass 4xxx.
  • Skäl till det: utan socker som är mat till bina, blir det ingen honung att sälja.

Mvh Lena