Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sjukarby442
MEDLEM

Bokföra startkapital handelsbolag

Hej! Vi är två delägare i vårt handelsbolag som vardera har satt in x kr som startkapital i bolaget och bokfört enl. följande: 

Konto                                                                   Momskod    Debet       Kredit

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  x
2018 - Övriga egna insättningar x 

 

När jag gjorde så kom startkapital med som post i resultatrapporten och jag behövde korrigera detta, hur ska jag nu matcha den här bankhändelsen för att startkapitalet inte ska komma med på resultatrapporten?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har ni satt in pengar i handelsbolaget så ska posten på 1930 vara i debet. Den egna insättningen bokas i kredit som en skuld som bolaget har till ägarna.

Är man flera delägare kan det vara bra att dela upp det egna kapitalet på olika konton. Detta eftersom man kanske sätter in olika belopp, lägger ut pengar för bolaget samt fördelar resultatet olika beroende på var och ens arbetsinsats. Se bild nedan

CarinaEsp_0-1717073408210.png

Det går bra att namnge kontona så istället för delägare 1 och 2 skriver man personnamn för att enklare hålla isär.

Enligt förslaget ovan så blir det då:

Debet 1930 / Kredit 2018

Debet 1930 / Kredit 2028

 

//Carina

 

 

sjukarby442
MEDLEM

Okej, men hur får man bort det från resultatredovisningen?

Hej

En egen insättning påverkar inte resultaträkningen eftersom det enbart är två balanskonton 1930 och 2018 som används.

/Joachim

sjukarby442
MEDLEM

Den står med i resultatrapporten just nu i alla fall? 

Vilka konton är det som visas i resultatrapporten?