Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tjänstepension

Hej,
Undrar hur jag bokför tjänstepensionen. Ensam ägare till ett aktiebolag, använder mig av Visma eekonomi.
Till att börja med: gör jag en manuell verifikation eller lägger jag in Handelsbanken Liv som leverantör?
Vilka konto ska jag använda?

9 SVAR 9
Pacsac
CHAMPION

ett förslag;

gör en ny leverantör, Handelsbanken Liv ... om du har autogiro så bocka i den rutan

lägg in fakturan som leverantörsfaktura, kontera på konto 7412


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör jag med särskild löneskatt?

Jag redovisar den i deklarationen, gör inget löpande

Men där finns det nog andra som är mycket bättre på

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag bokar upp löneskatten på lev fakturan, så det inte kommer så många överraskningar i slutet av året.

D 7530 K 2943

//Tina

Det kan ju vara bra ( d.v.s 24,26% ?)

Måste bara komma ihåg att boka bort från konto 2943 då skatten betalas


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det brukar lösa sig eftersom löneskatten är specificerad på slutskattsedeln.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Jag skulle behöva en utförlig beskrivning vad som gäller?
Vad gäller för en tjänstepension under 30% av lönen?
Kan jag konterara beloppet på 7410.
Det som ni benämner som löneskatt. När redovisas det till skattemyndigheten och hur? Gör systemet detta automatiskt så som skatterna hanteras automatiskt vid lönekörning och arbetsgivare deklaration?
Och vilka konto gäller i så fall?
MVH
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LHDD!

 

Precis som Pacsac och Tina H skriver så kan du debitera konton i kontogruppen 74 för tjänstepensionen, och du kan absolut skapa en leverantörsfaktura och bocka i autogiro (om du har det) så att du lätt hittar den i ditt program. 

 

Vi har en tilläggstjänst som heter Deklaration/Årsredovisning till eEkonomi, och där hämtar man in balans- och resultaträkning och får således med all bokföring till deklarationen. Där finns även rutor för Särskilt löneskatt m.m. Under Inställningar Kontoplan om du söker på löneskatt finns t.ex kontot 7533 som är för Särskilt löneskatt för pensionskostnader. 

 

Ha det gott!

/Sofia 

Hej

Hur bokför man tjänstepension för en anställd och bokför man en del som är mer än avtalat?

Avtalat är 4% men anställda har valt själv att den vill ha 2% extra.