Hej,
Har ett eget AB och har nyligen skaffat en förmånsbil via det. Har precis fått min första faktura på trängselskatt från Transportstyrelsen och den tänkte jag betala privat via nettolöneavdrag.
Fråga 1
Vilka konton skall jag använda och hur ställer jag enklast in Visma Eekonomi (med lön direkt) vid själva betalningen av trängselskatt och vid löneutbetalning? Vill ha så lite administration för detta som möjligt då det kommer vara en återkommande hantering varje månad. Det bästa vore om jag enbart behövde justera nettolöneavdraget varje månad då betalningen av Trängselskatt är via autogiro.
Fråga 2
Om jag gör nettolöneavdrag för hela trängselskattekostnaden så tänker jag att jag inte behöver redovisa några kontrolluppgifter till skatteverket de jag har 0 i förmånsvärde. Har jag fattat det rätt?
Svar på fråga 2 är att du har helt rätt. Betalar du den själv genom nettolöneavdrag så uppstår ingen förmån och du behöver inte redovisa det till skatteverket.
En info, som du sannolikt känner till men man vet ju aldrig, är att du alltid måste ha viss tjänstekörning (minst 100 mil/år) med din förmånsbil för att få lyfta någon moms överhuvudtaget på dess kostnader. Och om du betalar bränslet själv så skall du ju ta ut reseersättning för dessa tjänstemil...
Tack för svar. Då hade jag fattat det rätt. Kommer upp i mer än 100 tjänstemil om året så lyfta momsen är OK. Har du någon koll även på fråga 1? 🙂
Hej
Gällande bokföringen av själva kostnaden för trängselskatten så använder du konto 5616 Trängselskatt avdragsgill.
Att få det automatiserat mot löneutbetalningen kan dock bli svårt då summorna med all säkerhet kan variera. Om du använder något av Vismas lönesystem så skulle jag rekommendera att du vänder dig till supporten för det systemet så kan de säkert hjälpa dig med om detta går att automatisera i lönesystemet på något sätt.
https://vismaspcs.se/kontakta-oss
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej!
Tack för svar. Jag var mer inne på att använda ett "1610 konto" (kortsiktig fordran på anställda) då trängselskatten ju inte är en kostnad för företaget i slutändan. Alltså något i stil med
1. Vid betalning av trängselskatt (autogiro mot företagskonto)
1930 Kredit
1610 Debet
2. Vid lönekörning
1610 Kredit (Via Löneart - Övriga Nettoavdrag)
7210 Debet Lön till tjänsteman
2910 Kredit Upplupna löner (= beloppet för 7210 minus beloppet för 1610. )
3. Vid löneutbetalning
2910 Debet
1930 Kredit
Skulle detta funka?
Hej
jag skulle vilja säga att det ovan inte blir helt rätt. I exemplet du anget ovan så får du ändå med en kostnad på konto 7210 samt att det är två utbetalningar
Tycker fortfarane att ni skall ta upp kostnaden för trängselskaten på 5616.
1. 1930 Kredit, 5616 debet
2. Vid lönekörningen så drar ni sedan av summan fär trängselskatten som den anställda skall betala .
3. Så den utbetalda summan för den anställdas lön blir med andra ord lägre.
jag är dock inte insatt i hur det hanteras i lönehanteringen då jag aldrig personligen arbetat med löner på den nivån så jag har den kunskapen. Skulle råda dig att ta kontakt med en lönekonsult för ett mer exakt och korrekt svar.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Kostnaden på 7210 är enbart min ordinarie lön och den ändras ju inte för att det görs ett nettoavdrag. Jag tittade igenom mitt exempel igen och tror det funkar. Som jag ser det resulterar det i slutändan i att jag som anställd betalar trängselskatten med skattad lön och ingen kostnad har uppstått för företaget.
Hej
Känns nästan lättare att betala trängselskatten helt privat istället. Det blir ju i slutändan samma sak men mindre krångel med bokföringen av det.
Med det menar jag att du helt enkelt tar och betalar fakturan från ditt privata konto och att du aldrig tar upp den i företagets bokföring.
Vill du fortfarande betala det från företaget så gör du som du skrivit ovan.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.