Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

-Helena-
MEDLEM

Bokföra uber-eats avräkning

Har kollat i andra trådar, men är fortfarande förvirrad 🤔

 

Följande finns angivet i betalningsssammanfattning 1: 

Totalbelopp: 1857 kr 

Uber Eats-avgift: -136,22 kr

Nettoförsäljning: 1720,78 kr

Leveransavgifter: 236 kr

Total betalning: 1956,78 kr 

 

I nästa betalningssammanställning står det: 

Totalbelopp: 2102 kr

Uber Eats-avgift: -187,88 kr 

Nettoförsäljning: 1914,12

Leveransavgifter: 354 kr

Justering vid beställningsfel fg vecka: -164 kr 

Total betalning: 2268,12 kr 

 

Help, please 🤞 // Helena 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Förstår det, Uberavräkningar är alltid lite knepiga. Avgiften som Uber tar ut kan du bokföra mot tex 4041 - Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, moms 25% om det är omvänd skattskyldighet ( det ser du på fakturorna ). Du kan även använda något konto inom 605X kontogruppen då det ändå relaterar till försäljningen, tex 6090 - Övriga försäljningskostnader.

 

Försäljningen kan man bokföra mot ett vanligt försäljningskonto, tex 3043 - Försäljn tjänst 6% sv om det är 6% svensk moms som skall tas ut. Leveransavgifterna är lite småkluriga, men det verkar vara någon form av ersättning, så den bör också läggas på något vanligt försäljningskonto. Gällande den justeringen som sker på nästa faktura så bör den kreditera den tidigare bokförda försäljningen, dvs tex 3043. 

 

Antar att du redan sett denna tråden men jag skickar med den ifall den hjälper dig. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej Josefine! 

Och Tack för svar, men jag blev inte direkt klokare, tyvärr. 

Den tråd som du länkar till behandlar de som kör ut mat med uber medan min avräkning avser en restaurang som säljer mat som levereras av uber. 

 

Jag har försökt få ihop bokföringen på olika konton men får inte till det. Upptäckte att det står att totalbeloppet är utan moms. 

Vilka konton ska jag använda för omvänd moms, 12 %? Enligt Vismas kontoplan är ett förslag 2645 för ingående moms, men där står det motkonto 2625 och 2625 finns inte. Däremot hittar jag 2624, fungerar det? 

Mvh Helena 

Hej igen!

 

Okej jag ber om ursäkt att jag missförstod, det fanns inte så mycket information och såg precis ut som en uber avräkning gällande taxi så det var det jag utgick ifrån 🙂 Okej så restauranger får inbetalt en viss summa av den försäljningen Uber gör gällande deras restaurang, medan de drar av en avgift för det?

 

I sådana fall så kan du fortfarande använda antingen normala försäljningskontot alternativt lägga upp ett mer specifikt försäljningskonto för just uberförsäljningar, för att kunna hålla mer koll. Så nettoförsäljningen samt leveransavgiften restaurangen får är intäkter och kan bokföras mot något 30XX konto tex 3052 - Försäljn varor 12% sv. Avgiften de tar ut skulle jag säga samma som jag sagt innan, dvs antingen 4041 - Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, moms 25% alternativt 6090 - Övriga försäljningskostnader. Troligtvis så bör ju själva avgiften de tar ut vara 25% på den omvända skattskyldigheten då det är en tjänst de säljer. 

 

Jag tycker dock du skall dubbelkolla om verkligen försäljningsbeloppet skall vara omvänd skattskyldighet eller om du bör ta ut 12% svensk moms. Själva försäljningen sker ju i Sverige, så enligt momsreglerna så bör ju det faktiskt tas ut svensk moms, men det kan också gå enligt vidarefaktureringsreglerna och därmed så tar Uber ut svensk moms medan försäljningen mellan restaurangen och Uber går under omvänd skattskyldighet. Du kan antingen kolla det med Skatteverket eller med själva Uber eats. Nedan kommer ett exempel på hur det kan se ut om det är omvänd skattskyldighet på avgiften men du skall ta ut svensk moms på försäljningen:

 

1930/1510 med 1956,78 kr i debet

3052 med 1 869 i kredit

2621 med 224 i kredit

4041/6090 med 136,22 i debet

2647 med 34,06 i debet

2614 med 34,06 i kredit

 

Angående din fråga om konto 2625 så är den förvald att vara ett inaktivt konto som inte visas i kontoplanen om man inte väljer att se inaktiva konton. För att se konto 2625 i kontoplanen går du in i Inställningar - Kontoplan - Skriv konto 2625 och bocka i "visa även inaktiva poster" så kommer du se det. För att aktivera kontot klickar du på kontot i listan - klicka på "redigera konto" - bocka i rutan "Aktiv". Dock använder man det kontot för import av varor, dvs när varan kommer från utanför EU så det skulle jag inte säga är ett konto du behöver i detta fallet. Om det skall vara 12% omvänd moms så funkar 2624 utmärkt ja. 

 

Hoppas detta hjälpte dig framåt, ha det fint!

/ Josefine

 

Hej! Och Tack! 

Fast jag är inte med hur du räknar fram 224 och 1 869? 

 

Mvh Helena 

Hej igen!

 

Jag fick det genom totalbeloppet som var 1 857 plus leveransavgiften som var 236 och räknade ut vad momsen skulle vara om det beloppet innehåller 12% moms, dvs 2 093 x 0,1071. Sen om det är 12% även på leveransavgiften eller om det skall vara det ens på försäljningen är lite svårt att svara på tyvärr, men i mitt exempel så antog jag det. Det får du försöka få fram från Uber alternativt om kanske Skatteverket kan råda dig kring det.

 

Ha det fint!

/ Josefine