Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra ut lön under 1000kr till anställd - inga arbetsgivaravgifter eller skatt?

Hej Visma.

 

Årets slut närmar sig och jag börjar planera lite julgåvor till mina anställda.
Jag har en sambo som har hjälp till frivilligt och gratis under det gångna året.
Jag skulle väldigt gärna vilja ge henne en julgåva också men man får enbart ge julgåvor till anställda.

Betalar man ut en lön på högst 999kr så behöver man inte betala några arbetaravgifter eller skatt på denna summa.

Så till min fråga:

Kan jag ge min sambo denna lön på högst 999:- och då klassa henne som anställd? Detta för att sedan få ge henne denna julgåva som alla anställda ska få?

 

Tusen tack!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket för att få ett så korrekt svar som möjligt gällande detta. En sambo kan anses som medhjälpande make/maka beroende på, i en enskild firma så kan denne aldrig anses som en anställd. Har man ett AB så är det annorlunda och man kan då ses som anställd förutsatt att man gjort arbete i företaget och fått lön. Det finns även ett ställningstagande hos Skatteverket där de anser att även vissa uppdragstagare som inte är anställda kan anses som anställd i gåvoanseende, och ändå få vara med inom den skattefrihet.

 

Jag kan dock tyvärr inte hitta något som skulle kunna ge dig något svar kring om ditt scenario är okej, så det bästa är att kontakta Skatteverket för att kunna få det så korrekt som möjligt. Kanske att någon användare i forumet har haft och göra med detta förut som kan dela med sig av sin erfarenhet?

 

Gällande din kommentar om att inte behöva betala avgifter eller skatt om ersättningen är under 1 000 kr så stämmer det med arbetsgivaravgifter, däremot så kan din sambo komma att behöva betala skatt på den lönen då den läggs på hens normala lön. 

 

Ha det fint! 

/ Josefine 

Tack så mycket Josefine! Vi är ett Aktiebolag.

Jag mejlade Skatteverket, så nu väntar jag bara på svar.

 

Gällande denna utbetalning av lön under 1000kr.

Då man inte behöver betala sociala avgifter eller skatt på denna summa. Bokförs den helt vanligt då som exemplet här nedan:

1930 K 999kr

7010 D 999kr

 

Vanligtvis så går jag som arbetsgivare in och lämnar en arbetsgivardeklaration månadsvis på skatteverkets hemsida. För denna lilla utbetalning på 999kr så har jag uppfattat det som att detta inte behöver göras. Är detta något som jag har uppfattat korrekt?

Med andra ord så behöver utbetalningen endast bokföras men inget på skatteverkets hemsida med arbetsgivardeklaration behöver göras?

Hej igen!

 

Okej vad bra! Ja precis, eftersom det inte är arbetsgivaravgifter så blir bokföringen enbart mot ett lönekonto och mot ditt bankkonto. Som jag sade så kan dock detta innebära att din sambo får en restskatt i och med att du inte redovisar skatt nu, då denna lön läggs på hens egna när man deklarerar det i sin egna deklaration. Du kan läsa mer om det här. Så bokföringen blir som du beskriver, samt du behöver inte lämna någon kontrolluppgift eller arbetsgivardeklaration.

 

Ha det fint!

/ Josefine