Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utförd service på bil

Hej, jag har en enskild firma (kontantmetoden) och har några funderingar kring bokföring.

 

Jag ska bokföra en service av en bil jag gjort och jag har köpt in varor till den som jag bokfört på konto 4000. Hur bokför jag fakturan sen? Ska arbetskostnaden vara som försäljning av tjänst och materialet försäljning av varor 3051 som programmet förvalt?

11 SVAR 11
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det är lämpligt. 

 

3041 för arbetskostnaden

3051 för materialet

 

Hoppas också att du har möjlighet att lägga ett vinstpåslag på materialet.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

 

Det har jag, behöver jag då göra något annorlunda? Tänker kostnaderna stämmer ju inte mot varandra då.

Varor jag köper in till kundreparationer som blir över men kommer till användning för kommande arbeten, behöver jag lagerföra det?

Hej

 

Nej du kör intäkten av material inklusive vinstpåslag på konto 3051. Det är bara en fördel om intäkterna på konto 3051 är högre än kostnaderna på konto 4000. Det visar att du bedriver en vinstgivande verksamhet.

 

Någon lagerförning behöver du inte göra för mindre poster.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack vad bra då förstår jag.

 

Två sista frågor.

 

Har utfört ett par arbeten hittills och ser att jag råkat bokföra 3 fakturor på arbetskostnader på 3051, gör det något eller måste jag ändra det till 3041?.

 

Även en faktura där både arbetskostnaden och varorna är bokförda som försäljning varor.

 

Mvh Sebastian

Hej

 

Jag kan inte säga att du måste  men din bokföring ska vara strukturerad på ett tydligt sätt och då bör du boka om alla intäkter från arbete till 3041.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, hur gör jag det då? 

Hittade en guide på det men eftersom det är en automatisk bokning av programmet så går det inte göra en korrigering av verifikationen?

Hej

 

Gör en manuell verifikation.

 

Dagens datum

 

Ombokning från konto 3051 till 3041

 

Debet 3051 Belopp (Räkna ihop det som ska bokas om)

Kredit 3041 Belopp

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej och där kan jag ta hela summan som är fel från 3 fakturor?

 

Mvh Sebastian 

Hej

 

Svar ja.

 

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för alla utförliga svar.

 

Mvh Sebastian

Hej

 

Enbart roligt att kunna hjälpa till. Lycka till med din verksamhet.

 

RoffaK