Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra uthyrning över årsskiftet

Hej, Hur bokför jag en uthyrning via Hygglo som avslutades idag, 30 Dec men som kommer att betalas först 5 Januari?  Obs, jag har inte gjort någon faktura, utan bokför bara bankbetalning efter betalning.

 

Mvh

P

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pontus, 

Detta skulle du kunna bokföra som en upplupen intäkt tänker jag, eftersom intäkten tillhör innevarande räkenskapsår men som betalas av kund först kommande bokföringsår. I vår forumtråd Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter kan du se hur detta ska hanteras och bokföras mer exakt. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Hej My! God Fortsättning!

 

Jag fick inbetalt (320 kr) beloppet idag 4 Jan, fast på transaktionsunderlaget från Hygglo står det utbetalt 5 Jan.   Uthyrningsperiod 28-30 Dec 2020.

Det är bara ett litet belopp, så för mig vilket år, spelar ingen roll. Jag vill bara göra rätt.

Jag kollade ditt svar, om upplupna/förutbetalda, men det är krångligt...

 

Beloppen är så små

Ordervärde 400kr

Provision Hygglo 80kr

Moms 25% 

Totalt 80 kr

Varv moms 16 kr

 

Kan jag skippa när uthyrningsperioden var och bokföra det helt för 2021. Blir enklare för mig men är det ok?

 

Vänligen kommentera.

 

Mvh

P

 

Detsamma! 

Ja men det kan jag förstå. Jag hade en konversation i en liknande tråd idag faktiskt och svaret är nej, du måste inte göra denna periodisering eftersom den infaller under 5000-regeln. I tråden Förenklingsregeln vs skatten kan du läsa mer exakt vad det innebär, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 

/My