Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra uttag av pengar AB

Hej!

Kollegan jag startade AB med har bestämt sig för att lämna bolaget och har därmed tagit ut 10 000 sek, vilket konto bör jag bokföra det i? Enligt honom var det OK att bara överföra pengarna eftersom att det ingick i de 50 000 sek vi la in i AB i början.

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Nej det var inte ok! Om du ska köpa hans aktier är det du personligen som ska betala, inte bolaget. Om nån annan köper dem är det den personen som betalar honom. 

Det går att minska aktiekapitalet men det kräver tillstånd av bolagsverket och en hel del administration. Så det är bara om han hade en fordran på bolaget för andra utlägg som en sån utbetalning är ok. Om inte, så är det ett förbjudet lån. Bokför det på tex 1680 kortfristiga fordringar tills han betalar tillbaka. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, detta var det jag också misstänkte - men nu är det en stor röra eftersom att han har lämnat sverige och har inga planer på att komma tillbaka. Och enligt honom var det också så att det inte fanns några dokumentationer på aktieägandet så vi var osäkra på hur vi skulle gå vidare. Har tagit bort honom från styrelsen och bolaget men hur kollar man antal aktier och hur det ser ut där?

Aktiebolag ska alltid ha en aktiebok där det framgår vilka som är aktieägare och hur många aktier var och en har. Det framgår också av stiftelseurkunden som upprättades när bolaget bildades. Kan vara knepigare om bolaget köptes färdigt men då bör det säljande företaget ha skapat de dokument som behövs. 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Om jag lägger in pengar till AB, vilket konto kan jag bokföra det på för att jämna ut på kontot andra kortfristiga fordringar, eller bokför jag det på sammma konto fastän det är på plus?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 

Ja precis. Du använder samma konto men tvärtom i debet/kredit. 

/My