Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra valuta på utländska kvitton

Hej,

 

Hur bokför/bestämmer jag valutan på utländska kvitton som taxi, hotel osv ?

När jag reser utomlands betalar jag dels med forex växlade pengar samt med eget privat kreditkort.  Forexkurs är ca 5% högre än kreditkorts banken.  Jag brukar skriva valuta kursen (Forex) på taxi kvittona och räkna om i SEK, bokför därmed i SEK. Större belopp som hotel osv. brukar jag betala med kreditikortet. Någon dag senare kan man se kostnaden i SEK när man loggar in på kreditkorten och bokför den/i SEK.

 

När jag ringde in om detta fick jag svaret att detta går att göra smidigare om jag "registrerar leverantören i resp land"  och kan då få en automatisk valutkurs som räknar om i SEK.

"God dag yxskaft", jag som rese i många länder och bor på olika hotel och åker med många taxi bolag kan ju inte registrera alla dessa som leverantörer.

 

Sedan slår den automatiska kursen fel beroende om jag betalt med  Forex valuta som växlats innan resa eller tidigare eller betalt med kredit kort. Fast det kanske blir "jämt skägg" med antalet kvitton om de är många under ett år.

 

Förklara gärna hur man kan göra på smidigt sätt. Vänligen, Mvh Pontus

 

8 SVAR 8
Pacsac
CHAMPION

Jag bokför oftast mina utlägg när "korträkningen" kommer, där är beloppen i SEK. I andra fall får man ta den kurs du fått betala för den utländska valutan, vi större belopp bifogar jag kvittot vid växlingen

 

Hej Pasaac, tack för svar.  Jag bokför löpande så fort kostnad syns i sek inloggad på kortet, använder 2 olika kk. Alt taxi/små vitton som betalts med den dyra

Hej Pasaac, tack för svar.  Jag bokför löpande så fort kostnad syns i sek inloggad på kortet, använder 2 olika kk. Alt taxi/små vitton som betalts med den dyrare Forex valutan.

 

Men min fråga gällde Visma auto omräkning till SEK från utländsk valuta. Baserat på att man registrerat alla leverantörerna 😉

Hur funkar det? 

 

Mvh

Ulf

Det fungerar, men växelkursen är ju inte den man har vid kortbetalning så då blir det en extrarad med valutakurs vinst/förlust

Att registrera alla hotell, taxi och krognotor som leverantörer fungerar inte för mig, möjligen t.ex. SAS och liknande.

Fungerar utmärkt på fakturor där betalning är i framåt i tiden.

Aha så Visma tar en växelkurs som gäller när man bokför, annan än vid köptillfället då. Extrarad med valutakurs/vinst verkar krånglig men jag får väl testa.

 

Hursomhelst kan man ju inte registrera leverantörer av alla taxibolag, Hotel osv man anlitar. Irrelevant!

När jag ringde Visma support så de att man kan registrera resp land man reser i och på så sätt få in denna auto valuta funktion

 

Kan inte någon från Visma kommentera? Mvh Pontus

Hej Pontus! 

 

Jag skulle säga som såhär, fakturor är fakturor och kvitton är kvitton. Det är mer eller mindre ohållbart att lägga upp alla taxibolag, restauranger och liknande som leverantörer. Skulle du däremot få en faktura skickat till företaget från en utländsk leverantör så är det smidigt att lägga in den fakturan och på så vis få hjälp med valutakurserna. Men gör du ett kortköp eller betalar med kontanter så blir det ju egentligen ingen kursdifferens på det viset. Det är annorlunda när du får en faktura en dag, ska bokföra kostnaden och sedan betala den vid ett senare tillfälle. 

 

Jag tycker att du kan följa @Pacsac 's princip och råd. Ett tillägg, om du vill ha stenkoll på vad varje betalning avser, är ju att du fotograferar kvitton med appen Visma Scanner och kopplar ihop det med utbetalningen. Titta gärna på filmen Kom igång med Visma Scanner för att se hur appen fungerar. 

 

Bara återkom om du har fler frågor! 

Lisa 

 

Hej Lisa,

 

Tack för svar!

 

När jag är på tjänste resor får jag bara kvitton. Och jag får helt enkelt skriva upp kursen i SEK + aktuell kurs gällande om det är betalt med kreditkort eller med dyrare Forex valuta.   Så min slutsats är att jag fortsätter som förut. Och så klart jag fotar all kvitton och laddar upp dem när jag bokför dem.

 

Mvh

Pontus.

 

Det låter som ett klokt beslut Pontus!