Är inne i årsavstämningen och ska bokföra mitt varulager. där står att jag ska bokföra mot 4990.
Enligt transaktionsanalysen har jag tidigare använt 1450 (lager färdiga varor) samt 1459, varulagret har ökat med 18000, hur ställer jag upp detta?? Ska jag använda 4950 eller går det bra med 4990 iaf??
Jag kanske rent av borde byta från konto 1450 till 1460 (blev fel från början) vad händer med 1459 vid ett sådant byte?
Löst! Gå till lösning.
Om jag har ett tidigare varulager och det har ökat. Ska det anges någonstans och hur?
Hej!
Mitt ingående saldo är högre än det som inventerades vid årskiftet om jag har läst rätt så ska jag göra en bokning bara på mellanskillnaden.
Kredit 1400 och Debet 4990
Men när jag ska bokföra på kontot 4990 så finns det inte med i min kontoplan, har öppnat alla poster.
Det finns ett konto som heter 4960 Förändring av lager av handelsvaror, kan jag använda det istället?
Mvh
Britt-Marie Johansson
Det funkar bäst med konto 4960
se nedan kommentar:
BAS styrelse har beslutat att stryka huvudkonto 4990, Förändring av lager och pågående arbeten (ofördelad), ur kontoplanen. BAS kommer som en följd av beslutat att utveckla instruktionerna till gruppkonto 4900.
Tack för hjälpen.
// Britt-Marie
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.