Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

makis7
MEDLEM

Bokföra vinstmarginalbeskattning

Hur bokföra jag förenklad vinstmarginalbeskattning.

Jag har ett inköp på konton 4020 på 5000 :- (Jag har redan bokföret detta via kassa och bankhändelser:
1930/4020)
Har inte skapat några fakturor i programmet, endast verifikationer. 

Försäljningen är på konto 3220 på 8000:-
Hur mycket ska jag bokföra momsen på (2616),  momsen ska bokföras på 80% av beskattningsunderlaget.
Behöver jag lägga till något mer konto och hur ska jag kontera detta?
Kan ni skriva en uppställning hur jag bokför detta?

Jag använder eEkonomi Smart.

10 SVAR 10
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hur menar du med att momsen skall bokföras på 80% av beskattningsunderlaget? I normala fall när det gäller förenklad VMB så beräknar du momsen på vinsten under den momsperioden, dvs skillnaden mellan försäljningen och inköpet. Så i ditt fall borde det beräknas på 8 000 - 5 000= 3 000. Du får gärna förtydliga lite där vad du menar för att jag skall kunna hjälpa dig. 

 

När man hanterar förenklad VMB så gör man en omföring i slutet av momsperioden för att få bokfört och beräknat momsen. Du bokför då mot konto 3220 i debet och konto 2616 i kredit när du kommit fram till vad momsen skall vara. Jag hittade denna tråden som kan hjälpa dig hur man hanterar detta i eEkonomi med momskoderna så att det blir rätt i programmet för dig. 

 

Ha det fint!

Josefine

makis7
MEDLEM

Hej Josefin, jag har ett Enskild firma och använder eEkonomi smart, jag köper begagnade vinyl skivor LP (musik) utan att betala moms från privat personer och jag säljer dom på internet i hella Europa och i Sverige!

Min fråga är : Hur och när (eftersom jag gör en gång per år moms deklaration) jag skall bokföra detta eftersom om jag köper en vinyl skiva idag kanske jag skall sälja den nästa år!

Jag skickar ett exempel från Visma förklaring av VMB.

Med vänlig hälsning, Avraam.

 

Exempel

Du köper en begagnad frimärkssamling från en privatperson för 900 kr. Du ska sälja vidare frimärkssamlingen för 1000 kr. Du ska beräkna vinstmarginal, beskattningsunderlag och utgående moms enligt följande uppställning:

  • Vinstmarginal (1000 kr – 900 kr): 100 kr
  • Beskattningsunderlag ( 80 % av 100 kr): 80 kr
  • Utgående moms (25 % av 80 kr): 20 kr

Försäljningen redovisas i ruta 7 på skattedeklarationen och den utgående momsen redovisas, precis som vanligt i, ruta 10, 11 eller 12.

Vad är förenklad VMB?

Om du köper en vara som du inte känner till priset på kan du använda en förenklad beräkningsmetod. Det gäller i de fall du har köpt varor i klump, det kan t.ex. vara en samling av porslin eller frimärken. Dock får du inte använda VMB om du har köpt motorfordon.

 

Hej makis7!

Ville bara kika in och säga att vi har sett din tråd och kommer att besvara den på måndag. 

 

Glad midsommar 

//Forumteamet genom Tinna

Hej igen!

 

Ah okej då förstår jag lite mer vad du menar med 80% av beskattningsunderlaget. Du redovisar momsen när du säljer varan, inte innan dess. Så det spelar alltså ingen roll när du har köpt in varan utan du redovisar VMB momsen i den perioden du har sålt varorna. I och med att det är förenklad VMB så blir det inte vid själva försäljningen av varan, utan totala periodens vinst man beräknar och redovisar momsen. I denna tråden jag skickade i mitt förra svar så förklarar min kollega hur man redovisar och hanterar köpet, försäljningen och sedan redovisningen av momsen. 

 

Så om du redovisar moms per år så skall du alltså beräkna utifrån totala årets försäljning minus inköp för att få fram din vinstmarginal du skall beräkna på. Därför är det väldigt viktigt att använda olika försäljningskonto för saker man köper och säljer med förenklad VMB jämfört med annan försäljning. Så säg att du hade haft en års försäljning på 10 000 och inköp på 5 000 så är din positiva vinstmarginal på 5 000. Detta blir då 5 000 x 0,2 = 1 000 moms. Baserat på det förslag som min kollega givit råd om så kan man då hantera omföringen följande:

 

3220 Debet 1 000
2616 Kredit 1 000

 

Du kommer nu då ha haft en försäljning på 10 000 - 1 000 = 9 000 istället eftersom 1 000 av detta var moms på vinstmarginalen. Genom att använda de momskoder till kontona 3220 och 2616 som min kollega föreslog så kommer du även få rätt i din momsrapport. Tänk på att man kan behöva använda normal VMB och förenklad VMB beroende på, vilket du kan läsa mer om här. Där kan läsa om följande att man kan i vissa fall få använda förenklad VMB till alla begagnade köp: 

"Du kan även få använda förenklad VMB i vissa fall vid försäljningar där normal VMB annars skulle användas. Det gäller om 75 procent av inköpen eller försäljningen under en period sker på sådant sätt att det inte går att fastställa vinstmarginalen för varje vara. Då får du använda förenklad VMB för all varuförsäljning, där normal VMB annars skulle användas, under den perioden."

 

Så för att summera: Man beräknar alltså inte VMB på enskilde försäljningen vid förenklad VMB utan istället på totala vinstmarginalen den redovisningsperioden man har för momsen, så i ditt fall per år. Du bör kolla igenom tråden som jag skickade för att avgöra hur du skall hantera momskoderna i eEkonomi. Samt vara uppmärksam på att det kan vara så att du inte alltid kan använda förenklad VMB utan att det finns regler kring när man använder det och när man använder normal VMB. 

 

Ha det fint, hoppas detta förtydligade det för dig.

Josefine

...och när jag gör  -ny momsredovisning - på programmet det kommer detta: Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 5 verifikationer. Dessa verifikationer behöver kontrolleras.

Dom är verifikationer från månad 1 till 5 år 2022....eftersom jag bokför varje månad inköp och försäljning! Kanske jag måste göra detta en gång i slutet av året? och varför blir avvikelser?

....och på din kollega exempel står att jag måste göra manuell verifikation (på konto 3220 och 3216)  för momsen, ok, men vad jag skall skriva för beskrivning ? (jag måste enligt programmet).

Hej igen!

 

Varför det blir avvikelser är tyvärr svårt att avgöra, men jag skulle tro att det handlar om att du kanske inte använt rätt momskoder till de inköp och försäljningar du gjort tidigare i 2022. Som du kan se i min kollegas svar så krävs det momskod på både inköpskontot samt försäljningskontot för att det skall stämma i momsrapporten:

 

Så  du behöver ha momskod 07 på både 3220 och 4220 för att det skall bli rätt i momsrapporten, samt momskod 10 på 2616. Om du inte använt den momskoden innan på dina inköp eller försäljningar så är det antagligen därför du får en avvikelse i momsrapporten. Här kan du läsa mer om avvikelser i momsrapporter.

 

Vilken beskrivning är upp till dig, men tex omföring beräkning förenklad VMB hade varit ett bra alternativ. Tänk dock på att du inte skall göra en omföring förrän du faktiskt skall deklarera och göra din moms, så om du har årsmoms skall detta inte göras förrän i december 2022. Så som du säger, du skall bara göra det en gång per år eftersom du gör det enbart när du skall redovisa din moms, inte löpande då du beräknar enligt förenklad VMB. 

 

Varför det är 20% istället för 25% är för att i min beräkning så beräknar jag 20% av vinstmarginalen, istället för 25% av beskattningsunderlaget, vilket blir samma sak. Om du läser i länken här hos Skatteverket så kan du se följande under exempel 2 för förenklad VMB:

 

Vid skattesatsen 25 procent kan momsen också beräknas till 20 procent av vinstmarginalen (inklusive moms).

 

Så antingen så beräknar man först ut beskattningsunderlaget från vinstmarginalen ( i mitt exempel blir det då 5 000 x 0,8 = 4 000 ) och sedan tar 25% av det ( 4 000 x 0,25 = 1 000 ) alternativt så beräknar man 20% av vinstmarginalen som i mitt exempel. Vilket som så blir beloppet samma. 

 

Förhoppningsvis så missade jag inte någon av dina frågor, hör av dig annars igen.

Josefine

makis7
MEDLEM

Hej Josefine, varför 5000 x 0,2 och inte 0,25 ? jag trodde det var 25% moms.

Avraam.

makis7
MEDLEM

Hej Josefine, tack för svaret men jag undrar en sak till:

I denna tråden från Per Nyquist som du har skickat till mig, står så har vid slutet: Observera att hela denna beskrivning bygger på att varorna du köper in belastas med 25 % moms.

Grejen är, denna förslag är ok när jag bokför försäljning till EU (25% moms) förenklad VMB, men när jag säljer utanför EU (momsfri) vilka konto jag skall använda?

När jag köper varorna (vinylskivor), jag köper dom utan moms från privat personer eller från butiker med kvitto utan moms!

Med vänlig hälsning, 

Avraam.

 

 

Hej Avraam!

 

Jag har kikat på din fråga och i just det här fallet skulle vi rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bör hantera detta. För att svara på din fråga så att allt blir rätt och riktigt för dig i det här specifika fallet krävs nämligen mer information om hur det ser ut i just ditt företag.

 

Via Partners och återförsäljare kan du hitta en redovisningskonsult med kompetens inom våra produkter.

 

Önskar dig en fortsatt fin torsdag!

/Tinne