Hej, jag råkade bokföra 2641 debiterad ingående moms på kredit istället för debit och förstår inte hur jag ändrar det. Det resulterade i ett minusbelopp på det kontot när jag ska momsdeklarera. Skatteverket säger att jag måste ändra i bokföringen.
Hur kan jag snabbast korrigera detta? Det fungerar inte via verifikat för den säger att det inte balanserar.
Hej
För att kunna svara på hur du bäst skall rätta till detta så behöver jag vet hur hela den felaktiga konteringen ser ut. Om du återkommer med vilka konton och belopp du har i debet och kredit på den verifikationen så kan jag säga hur du rättar detta på bästa sätt.
/Joachim
Hej, såhär ser verifikationen ut. Jag försökte skapa en ändringsverifikation men det resulterade med att ändringarna tog ut varandra och den inte gjorde något. Så det finns en ändringsverifikation redan, vet inte om det spelar någon roll om jag inte kan göra en ny då? Jag är nybörjare på det här så är tacksam för ett lättförståeligt svar 🙂
Orginalverifikation
Konto | Debet | Kredit | Kontosaldo |
1930 Företagskonto | 281,25 | 0 | - |
2641 Debiterad ingående moms | 0 | 56,25 | -56,25 |
6540 IT-tjänster | 0 | 225 | 280 |
Ändringsverifikation
2641 - Debiterad ingående moms | 48 | 56,25 | |
2641 - Debiterad ingående moms | 48 | 56,25 |
Hej
Den verifikationern är en inbetalning du fått. Avser den inbetalningen en återbetalning av en tidigare betald IT tjänst?
Om så är fallet så är det rätt bokfört i originalverifikationen.
Har du inte haft några kostnader med ingående moms under perioden eller avser detta en försäljning.
/Joachim
Hej,
Det är en återbetalning från en faktura för en IT-tjänst. Problemet är att jag har minus på skattekontot och därmed inte kan lämna in momsdeklarationen. Både vårt företag och vår kund betalade samma faktura och IT tjänst leverantören återbetalade summan till oss.
Orginalfakturan la vi in moms i som vanligt, men något med momsen har blivit fel eftersom det är minus på momskontot och det blir ett fel i momsdeklarationen så att jag inte får lämna in den för skatteverket.
Hej Antheia,
Bokfördes orginalfakturan i en annan momsperiod? Finns det inga andra kostnader/ingående moms bokförd under den momsperiod som nu ska lämnas in?
Mvh
Pamela
Hej, Ja det är exakt det som är problemet insåg jag. Jag skrev en ny forumstråd angående det om hur jag löser det i min bokföring. Fakturan är i Q4 perioden och återbetalningen är i Q1 perioden.
Hej,
Hur har redovisningen skett i momsdeklarationen? Menar du att du ändrade den tidigare inlämnade momsdeklarationen för Q4 2023 och redovisade noll ingående moms i den perioden (56,25 - 56,25 = 0kr) och även noll ingående moms i perioden Q1 2024?
/Pamela
Jag ändrade förra momsdeklarationen för period Q4 genom att dra av ingående moms(-56kr) på den perioden så att det negativa värdet i Q1 ingående moms hamnade på period Q4 deklarationen och Q1 blev nollad. Ändrade den manuellt i deklarationen enligt skatteverkets instruktion. Nu behöver jag få det att synka i bokföringen också för att göra bokslutet.
Hej
Du måste rätta till konteringarna i de båda kvartalen så momsen kommer med i rät månad. Dvs bokföringen måste stämma med vad du har deklarerat.
/Joachim
Hej, jag är osäker på hur jag gör det för att det ska bli rätt i bokföringen. Fakturan betalades i december och återbetalningen kom i januari. Hur får jag bankhändelserna att få rätt verifikationer då? och hur korrigerar jag momsen rent praktiskt? Jag är väldigt ny på bokföring, så en detaljerad förklaring hur jag går tillväga skulle verkligen uppskattas.
Hej
Du får hantera det på följande sätt
I December gör du följande kontering för att rätta till bokföringen och momsen i den månaden.
1510 Debet 281,25
6540 Kredit 225
2641 Kredit 56,25
I Januari så rättar du till den återbetalning som du fått så den enbart bokförs mot 1510
1930 Debet
1510 Kredit
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.