Hej, jag råkade bokföra 2641 debiterad ingående moms på kredit istället för debit och förstår inte hur jag ändrar det. Det resulterade i ett minusbelopp på det kontot när jag ska momsdeklarera. Skatteverket säger att jag måste ändra i bokföringen.
Hur kan jag snabbast korrigera detta? Det fungerar inte via verifikat för den säger att det inte balanserar.
Hej
För att kunna svara på hur du bäst skall rätta till detta så behöver jag vet hur hela den felaktiga konteringen ser ut. Om du återkommer med vilka konton och belopp du har i debet och kredit på den verifikationen så kan jag säga hur du rättar detta på bästa sätt.
/Joachim
Hej, såhär ser verifikationen ut. Jag försökte skapa en ändringsverifikation men det resulterade med att ändringarna tog ut varandra och den inte gjorde något. Så det finns en ändringsverifikation redan, vet inte om det spelar någon roll om jag inte kan göra en ny då? Jag är nybörjare på det här så är tacksam för ett lättförståeligt svar 🙂
Orginalverifikation
Konto | Debet | Kredit | Kontosaldo |
1930 Företagskonto | 281,25 | 0 | - |
2641 Debiterad ingående moms | 0 | 56,25 | -56,25 |
6540 IT-tjänster | 0 | 225 | 280 |
Ändringsverifikation
2641 - Debiterad ingående moms | 48 | 56,25 | |
2641 - Debiterad ingående moms | 48 | 56,25 |
Hej
Den verifikationern är en inbetalning du fått. Avser den inbetalningen en återbetalning av en tidigare betald IT tjänst?
Om så är fallet så är det rätt bokfört i originalverifikationen.
Har du inte haft några kostnader med ingående moms under perioden eller avser detta en försäljning.
/Joachim
Hej,
Det är en återbetalning från en faktura för en IT-tjänst. Problemet är att jag har minus på skattekontot och därmed inte kan lämna in momsdeklarationen. Både vårt företag och vår kund betalade samma faktura och IT tjänst leverantören återbetalade summan till oss.