Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olle Tyka
NY MEDLEM

Bokföring, Etsy-Kostnader

Hej!

Jag bokför försäljning och kostnader från Etsy i Visma eEkonomi och undrar vilket konto som är mest korrekt att använda för plattformens avgifter.

Etsy (som är baserat i Irland) debiterar mig varje månad för olika tjänster, exempelvis: 

• Listing Fees (kostnad för att lägga upp produkter)
  • Transaction Fees (provision till etsy per försäljning)
  • Processing Fees (betalhanteringsavgifter)
  • Renew Sold Fees (förnyelse av listningar vid försäljning) 

Jag har laddat upp ett VAT Statement/kvitto för hela februari från Etsy i Visma, vilket automatiskt placerade kostnaderna på 4056 - Inköp varor 25% EU. Men eftersom det rör sig om tjänster (inte varor) känns detta inte helt rätt, har jag fel??  Vilket konto rekommenderas för denna typ av avgifter? 

Kan man klumpa ihop alla Etsy-kostnader per månad som EN leverantörsfaktura?

För att förenkla bokföringen vill jag gärna samla alla dessa avgifter från en månad och bokföra dem i en enda leverantörsfaktura. Efterom att man kan ladda upp Etsy’s VAT Statement/kvitto, där alla utgifter för perioden finns sammanställda. 

Om jag gör det, vilket datum ska jag använda? 

Kan jag sätta både Fakturadatum och Förfallodatum till sista dagen i månaden (exempelvis 2025-02-28 för februari)?

Slutligen, eftersom Etsy är inom EU gäller omvänd skattskyldighet. Är det korrekt att använda 2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%) och 2645 - Beräknad ingående moms (25%) för att hantera momsen korrekt?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle säga att det blir svårare för sig att klumpa ihop allt i slutet av en månad. Dels finns risken att du råkar lägga in kosntaderna i fel månad/Momsperiod så det redovisas i fel momsdeklaration plus att det blir mycket svårare att få försäljningen rätt eftersom du måste motkontera ett konto båda på inbetalningen och i klumpbokföringen av kostnaderna sedan så jag rekommenderar inte detta.

Då etsy är ett betalsätt som innebär att du inte får in pengarna från dem samma dag som försäljningen sker så anses det som en dagskassa och då gäller kassaregisterlagen. Vilket innebär att du måste bokföra försäljningen på datumet då den faktiskt sker och inte när du får in pengarna. 
Dessutom så drar etsy av sina avgifter så du får inte inbetalt hela försäljningsbeloppet normalt sett.

Föreslår att du hanterar det på detta sättet

1. På försäljnings dagen gör du en manuell konteringen av försäljninen på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Visar med ett exempel på en försäljning på 1000 kr med svensk moms.

2. Ett antal dagar senare sätter Etsy in 950 kr på ditt företagskonto. 50 kr är avdragna i olika avgifter. 
I konteringen på bilden nedan ser du hur du bokföra avgiften och hur momsen redovisas på 2645 och 2614.

/Joachim

Olle Tyka
NY MEDLEM

Hej Joachim, Tack för svar!

Jag har förstått att just försäljningen ska bokföras på rätt dag, men jag undrar hur jag bäst hanterar Etsy-avgifterna.

Återigen så skickar Etsy ett "kvitto" (VAT Statement) varje månad, där alla avgifter grundligt finns sammanställda. Jag vill därför klumpa ihop alla Etsy-avgifter per månad och bokföra dem som en leverantörsfaktura.

Mina frågor:

1. Är det korrekt att hantera endast Etsy-avgifterna som en leverantörsfaktura varje månad?
  2. Vilket konto är bäst att använda för dessa utgifter?
  3. Kan jag sätta fakturadatum och förfallodatum till sista dagen i månaden (ex. 2025-02-28 för februari)?
  4. Finns det någon risk med att göra så, eller är detta en korrekt och smidig metod?

Hej

Bästa sättet är att hantera det som jag visade på den andra bilden. Dvs bokföra dem direkt vid inbetalningarna.

1. Nej skulle jag säga då det kommer komplicera det du behöver göra otroligt mycket. Du kommer får svårt att få 1580 att bli korrekt.
2. 4535 kan du använda som jag visade i bild 2 eller så använder du 6044 (Då är det viktigt att du manuellt lägger dit momskoden (21 25%) efter konto 6044

3. Rekommenderar som sagt inte att du gör på det sättet men väljer du att göra så skall du inte lägga in detta som en faktura utan får göra en manuell kontering av det istället på sista datumet i månaden där du motkontrar 1580 för at få det saldot att stämma. Visar med ett exempel på ett belopp på 100 kr.
Då är det otroligt viktigt att du stämmer av konto 1580 sedan månadsvis så det saldot verkligen är korrekt.

4. Har nämnt riskerna i svaren ovan.

/Joachim

Olle Tyka
NY MEDLEM

Tack för ditt svar! Jag vill bara dubbelkolla att jag har förstått allt rätt innan jag bokför detta.

Så alltså, såhär tänker jag göra:

• Jag bokför försäljningen separat (det är inte en del av denna fråga).
  • Etsy-avgifterna (Listing Fees, Transaction Fees, Processing Fees, etc.) bokför jag en gång i månaden som en manuell verifikation, inte som en leverantörsfaktura.
  • Jag använder konto 4535 - Inköp av tjänster från EU, 25% moms för Etsy-avgifterna.
  • Momsen hanteras med omvänd skattskyldighet, där:
    • 2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%) krediteras
    • 2645 - Ingående moms på förvärv från utlandet (25%) debiteras
  • Fakturadatum & bokföringsdatum blir sista dagen i månaden (ex. 2025-02-28 för februari).
  • Konto 1580 påverkas inte, eftersom jag bokför försäljning och avgifter separat.

Är detta ett korrekt och smidigt sätt att hantera Etsy-avgifterna?
Vill bara säkerställa att jag inte missat något innan jag implementerar det!

Tack på förhand

Hej

I stor sett rätt men det sista att 1580 inte påverkas stämmer inte. 1580 skall påverkas i den manuella konteringen eftersom du inte får in hela försäljningsbeloppet från Etsy när de betalar ut de löpande beloppen till dig. Du måste motkontera avgifterna i kredit mot något och då skall det vara 1580.

På bilden jag skickade så krediterade jag 1580 med samma summa som avgifterna är. 

men jag vidhåller fortfarande att det bästa är att göra detta löpande direkt som jag visade i mitt första svar i denna tråden.

/Joachim

Olle Tyka
NY MEDLEM

Jag har följt din metod för att bokföra avgifterna och hantera omvänd skattskyldighet. Men jag vill dubbelkolla en sak kring hur Visma beräknar totalsumman.

Låt oss säga att jag har fått ett VAT Statement från Etsy, där de har dragit exakt 150,00 SEK från mina utbetalningar.

Omvänd skattskyldighet gäller, så jag har lagt in:

• 150,00 SEK6090 - Övriga försäljningskostnader
    • Momskod 21 (25%) - Inköp av tjänser från annat EG-land (25%)
    • 37,50 SEK2645 - Ingående moms på förvärv från utlandet (25%)
    • 37,50 SEK2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%)
    • Krediterat 1580 med 150,00 SEK

När jag gör detta visar Visma en total debet/kredit på 187,50 SEK istället för 150,00 SEK.

Min fråga är:
Är det rätt att det ska bli hela summan (avgift + omvänd moms) i Visma? Eller ska det bara vara avgiftssumman (150,00 SEK) eftersom momsen redovisas separat?

Vill bara säkerställa att totalsumman blir korrekt innan jag bokför. Tack! 😊

Hej

Det blir korrekt. Summeringen kallas för omslutning och är bara en summering av debet och kredit och inte vad den faktiska kostnaden är.

Omslutningen behöver du bara bry dig om ifall det blir obalans mellan debet och kredit.

/Joachim