Hej!
Jag bokför försäljning och kostnader från Etsy i Visma eEkonomi och undrar vilket konto som är mest korrekt att använda för plattformens avgifter.
Etsy (som är baserat i Irland) debiterar mig varje månad för olika tjänster, exempelvis:
Jag har laddat upp ett VAT Statement/kvitto för hela februari från Etsy i Visma, vilket automatiskt placerade kostnaderna på 4056 - Inköp varor 25% EU. Men eftersom det rör sig om tjänster (inte varor) känns detta inte helt rätt, har jag fel?? Vilket konto rekommenderas för denna typ av avgifter?
Kan man klumpa ihop alla Etsy-kostnader per månad som EN leverantörsfaktura?
För att förenkla bokföringen vill jag gärna samla alla dessa avgifter från en månad och bokföra dem i en enda leverantörsfaktura. Efterom att man kan ladda upp Etsy’s VAT Statement/kvitto, där alla utgifter för perioden finns sammanställda.
Om jag gör det, vilket datum ska jag använda?
Kan jag sätta både Fakturadatum och Förfallodatum till sista dagen i månaden (exempelvis 2025-02-28 för februari)?
Slutligen, eftersom Etsy är inom EU gäller omvänd skattskyldighet. Är det korrekt att använda 2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%) och 2645 - Beräknad ingående moms (25%) för att hantera momsen korrekt?
Hej
Jag skulle säga att det blir svårare för sig att klumpa ihop allt i slutet av en månad. Dels finns risken att du råkar lägga in kosntaderna i fel månad/Momsperiod så det redovisas i fel momsdeklaration plus att det blir mycket svårare att få försäljningen rätt eftersom du måste motkontera ett konto båda på inbetalningen och i klumpbokföringen av kostnaderna sedan så jag rekommenderar inte detta.
Då etsy är ett betalsätt som innebär att du inte får in pengarna från dem samma dag som försäljningen sker så anses det som en dagskassa och då gäller kassaregisterlagen. Vilket innebär att du måste bokföra försäljningen på datumet då den faktiskt sker och inte när du får in pengarna.
Dessutom så drar etsy av sina avgifter så du får inte inbetalt hela försäljningsbeloppet normalt sett.
Föreslår att du hanterar det på detta sättet
1. På försäljnings dagen gör du en manuell konteringen av försäljninen på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Visar med ett exempel på en försäljning på 1000 kr med svensk moms.
2. Ett antal dagar senare sätter Etsy in 950 kr på ditt företagskonto. 50 kr är avdragna i olika avgifter.
I konteringen på bilden nedan ser du hur du bokföra avgiften och hur momsen redovisas på 2645 och 2614.
/Joachim
Hej Joachim, Tack för svar!
Jag har förstått att just försäljningen ska bokföras på rätt dag, men jag undrar hur jag bäst hanterar Etsy-avgifterna.
Återigen så skickar Etsy ett "kvitto" (VAT Statement) varje månad, där alla avgifter grundligt finns sammanställda. Jag vill därför klumpa ihop alla Etsy-avgifter per månad och bokföra dem som en leverantörsfaktura.
Mina frågor:
Hej
Bästa sättet är att hantera det som jag visade på den andra bilden. Dvs bokföra dem direkt vid inbetalningarna.
1. Nej skulle jag säga då det kommer komplicera det du behöver göra otroligt mycket. Du kommer får svårt att få 1580 att bli korrekt.
2. 4535 kan du använda som jag visade i bild 2 eller så använder du 6044 (Då är det viktigt att du manuellt lägger dit momskoden (21 25%) efter konto 6044
3. Rekommenderar som sagt inte att du gör på det sättet men väljer du att göra så skall du inte lägga in detta som en faktura utan får göra en manuell kontering av det istället på sista datumet i månaden där du motkontrar 1580 för at få det saldot att stämma. Visar med ett exempel på ett belopp på 100 kr.
Då är det otroligt viktigt att du stämmer av konto 1580 sedan månadsvis så det saldot verkligen är korrekt.
4. Har nämnt riskerna i svaren ovan.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.