Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MagdaBR
MEDLEM

Bokföring Skattereduktion för rot/rut/grön teknik

Hej,

har en kund som avslutat sin EF under 2020 och under 2021 har han fått avdrag på sitt Skattekonto för "skattereduktion för rot/rut/ grön teknik" på -10 609kr. 

Behöver jag bokföra det (isf hur) eller ska jag ta upp det i deklarationen? Tacksam för hjälp!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Är detta relaterat till kundens företag så bör det bokföras och deklareras, men att kunden fått skattereduktion låter snarare mer som att hen har utnyttjat detta privat? Om det är så skall detta inte bokföras eller deklareras, då det redan är hanterat. Jag kan inte riktigt hitta någon information där företaget får en skattereduktion på skattekontot som relaterar till husarbete, då det i sådana fall betalas ut till företaget inte dras av. Om du menar att kunden fått detta utbetalt till sig, så beror det lite på. Vanligtvis vid avslut av enskild firma när man har tillgångar och skulder över tar privatpersonen över detta. Om det är så, så kan det vara så att detta inte behöver deklareras utan är privatpersonens enbart. Detta kan du dubbelkolla med Skatteverket. 

 

Här kan du läsa under rubriken "deklarera din inkomst" följande: Du ska lämna en NE-bilaga för det sista året som du bedrev näringsverksamhet. Det innebär att om du sålde eller köpte varor eller tjänster i ditt företag under en enda dag under till exempel 2021, ska du lämna en NE-bilaga tillsammans med deklarationen 2022. Detta bör kunna tolkas som att om något händer relaterat till företaget efter avslutet behöver man deklarera detta i nästkommande år. 

 

Återkom om jag missförstått vad skattereduktionen gäller. 

Ha det fint!

Josefine