Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marcusk
MEDLEM

Bokföring Stripe kontantmetoden

Hej, 

 

Jag har några frågor angående bokföring för Stripe köp och saldo. 

 

Jag har nyligen startat ett handelsbolag som säljer varor till Finland. Använder i dagsläget  Stripe som betalsätt och använder kontantmetoden vid bokföring. 

 

Mina kunder betalar i EUR och jag tar ut 25% moms. Stripe växlar dessa betalningar automatiskt till SEK vilket innebär att mitt konto saldo hos stripe är i SEK. 

 

Nu har jag påbörjat en överföring av Stripe saldot till min bank. 

 

Jag undrar därför hur verifikationen ska se ut när jag bokför fyra olika köp i EUR på olika belopp och för olika köpdatum? 

 

Hur bokför jag saldo överföringen från Stripe?

 

Måste jag separat valutaväxla varje betalning/försäljning när kunderna betalt i EUR? 

 

Om försäljningen innehåller fraktavgift måste dessa separeras från försäljningen?  

 

Jag skulle verkligen uppskatta om jag kan få ett exempel på hur jag ska bokföra köp/betalningarna och själva överföringen av  Stripe saldot till mitt affärskonto.   

 

Återkom om ni önskar mer information. 

 

Stort tack på förhand. 

 

Mvh

Marcus

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då valutakursen variera från dag till dag så måste de bokföras var för sig för att du skall få in rätt belopp i din bokföring.

jag skulle rekommendera att du gör på följande sätt

1. På försäljningsdagen lägger du in försäljningenvia Bokföring > Verifikationer > Ny verifiaktion på följande sätt.

1580 Fodringar för kontokort och kuponger (Stripe som betalssätt)
30XX försäljning kredit
2611 Utgående moms kredit

Denna kontering lägger du in på det datumet som kunden gjorde själva betalningen. På så sätt får du in både försäljningen och momsen på rätt datum. 

2. När du sedan för över saldot från Stripe så bokförs detta från kassa och bankhändelser. Innan du bokför denna behöver du kontrollera vad du har för saldo på konto 1580 i balansrapporten i systemet. Hela det saldot skall bokföras bort i samband med överföringen. 

Då insättningen omvandlas till SEK direkt av Stripe när kunden betalar så bör det inte bli någon valutkursdifferens. Däremot så tar Stripe en avgift för att du använder deras tjänst. Så summan som förs över kommer mest troligt inte vara exakt den samma som saldot du har på konto 1580 i balansrapporten.

Konteringen som görs via kassa och bankhändelsern efter det att överföringen är gjord kommer då se ut på följande sätt

1930 bank debet (Insatt belopp)
1580 Fodringar för kontokort och kuponger Kredit (Saldot på 1580 i balansrapporten)

6040 Kontokortsavgifter debet (Stripes avgift)

Hoppas detta gjorde hanteringen något tydligare. 
Har du fler funderingar är du välkommen att återkomma
/Joachim
 

Hej Joachim, 

 

Stort tack för snabb återkoppling!

 

Vill gärna dubbelkolla med dig att verifikationen blir rätt.

Verifikation på en försäljning på 84,15 € (summa som kund betalt) och Stripe omvandlat till 930,99 kr innan avgift bli så här?

 

1580 D Fordringar för kontokort och kuponger 930.99 SEK
3056 K Försäljn varor till EG 25% momspliktig 744.79 SEK
2611 K Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 186.20 SEK

 

Är verifikationen rätt?

 

Stort tack på förhand. 

 

Mvh

Marcus

Hej

Om du sålt varor till privatpersoner så skall du byta ut konto 3056 till konto 3051 i övrigt är den konteringen helt korrekt.

Konto 3056 används enbart när du säljer till andra företag inom EU som uppgett ditt momsregistreringsnummer. I de fallen skall du inte heller ha med någon moms i konteringen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim