Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring Tatueringsstudio

Hejsan,

Blir det rätt om jag bokför färger och nålar på 4020 och engångshandskar, desinfektionsmedel, behållare för använda nålar mm som förbrukningsmaterial 5460? Eller ska jag använda några andra konton?

//Tobbe

12 SVAR 12
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det enda jag skulle säga är att 4020 är ett konto som man använder för VMB varor vilket det inte riktigt känns som att färger och nålar är då VMB är begagnade varor tex. Om det inte är så att färgerna och nålarna är begagnade och inom kategorin VMB så är ett lämpligare konto kanske 4056 om det är 25% moms på köpet. Konto 5460 för det andra låter utmärkt att använda.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Frågan är om det ändå inte blir mest rätt att även färger och nålar ska vara på förbrukningsmaterial? Det är ju egentligen inget av det jag köper in som jag sen säljer vidare till kund.

 

//Tobbe

Hej igen!

 

Det kan du göra om du vill, men det är inte enbart varor för vidareförsäljning som hamnar under 4XXX kategorin utan även varor som används mer direkt i tjänsten man säljer. Det är alltid svårt att avgöra skillnaden mellan förbrukningsmaterial och varor då gränsen kan vara hårfin, men jag hade personligen lagt färg och nålar mot ett 4XXX då du inte kan utföra din tjänst utan dessa samt förmodligen räknar in den kostnaden i ditt försäljningspris. Engångshandskar m.m är självklart något du behöver för att upprätthålla hälsostandarden, men något du tekniskt sätt inte behöver för att faktiskt utföra tjänsten och det är så man vanligtvis brukar tänka för att avgöra vart inköpet bör hamna. 

 

Det absolut viktigaste är att du är konsekvent i ditt bokförande av inköpet gällande det, så får du avgöra själv vart du tycker det passar bäst. 

Ha det fint! 

 

/ Josefine

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Josefine,

Vilka konton använder jag om det är beställt från ett land utanför EU (England) om det är samma varor som jag beskrev tidigare? Det är 3 delar på fakturan, förbrukningsmaterial, förbrukningsinventarier och då de saker som krävs för att utföra min tjänst.

 

//Tobias

Hej igen!

 

Jag tror att denna tråden här skulle kunna hjälpa dig i detta. Eftersom det är från England så blir det import av varor vilket hanteras på ett litet annorlunda sätt. Man brukar då inte använda de kontona som vid inköp Sverige utan andra konton som indikerar att det är löp utanför EU, som du kan se i länken jag skickade. Så alla de olika köpen bokförs mot samma inköpskonto vid detta tillfället, och även sedan när man hanterar själva redovisningen av importvärdet och importmomsen. 

 

Men kolla på länken jag skickade och se om du förstår hur du skall bokföra, återkom annars så kan jag försöka förklara det ytterligare för dig. Ha det fint!

 

/ Josefine

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar.

Om jag uppfattat det hela rätt så ska hela fakturabeloppet bokföras på konto 4545 (D), momsen 2615 (K) samt 2645(D)? 

Så det är egentligen på exakt samma sätt som en faktura från ett företag inom EU, förutom att jag i då istället bokför på 4056?

 

Och gällande konto 4056 så gäller det ju inköp från annat EU land, blir det verkligen rätt att använda vid inköp av varor från Sverige? När jag väljer det kontot blir det automatiskt momskod 20. Borde jag inte ha ett konto med momskod 23? Kan jag skapa ett nytt ex. 4010 med momskod 23?

//Tobias

Hej igen!

 

Nja inte riktigt tyvärr. Själva köpet bokför man mot tex 4000 när man betalar fakturan. Sedan när man antingen får fraktfakturan från bolaget som fraktat och eventuellt tullat på varorna alternativt sammanställning från tullverket, det är då man i sådana fall hanterar importmomsen. Om du kikar igen under rubriken utanför EU så ser du först hur själva fakturan bokförs, dvs exempelvis 1930/2440 kredit och 4000 debet med ingen momskod. Sedan när man får frakt/tullfakturan så är det först då man hanterar importmomsen, och exempelvis bokför som nedan:

 

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Gällande din sista fråga så ser jag att jag råkat skriva 4056 ja, ber om ursäkt för det. Du kan definitivt skapa ett nytt konto som heter 4010 med den momskoden, alternativt använda 4000 kontot som finns inlagt och välja rätt momskod då. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Jag har betalat kontant, jag har alltså ingen faktura. Och har betalat 1055 kr moms i samband med köpet. Betalade köpet med egna pengar.

 

Jag har mottagit varorna men inte någon tullfaktura. Så här står det på företagets hemsida som jag beställt ifrån; Dina beställningar skickas från EU så det kommer inga extra kostnader för dina beställningar och du kommer inte att uppleva några förseningar till följd av Brexit. 

 

Ingen fara 🙂 blev bara lite fundersam om det verkligen kunde stämma. Och stort Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor.

//Tobbe

 

 

Hej igen!

 

Hm okej, så du köpte varorna privat? Angav du ditt företags VATnummer? Med tanke på att du betalade moms i samband vid köpet så låter det inte som det. I sådana fall så borde hela beloppet bokföras som en kostnad och ingen importmoms och importvärde skall redovisas till Skatteverket. Så det blir med andra ord bara steg 1 för dig, och ingen fiktiv moms skall beräknas på något tullvärde då du agerade som privatperson i köpet du gjorde så vitt jag förstod från din förklaring.

 

Det kan dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket/tullverket om det, då det ibland ändå skall redovisas till Skatteverket då köpet var åt företaget om man beräknar då på totalbeloppet ink den moms man redan betalat i samband med köpet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Så om jag angett det, så borde det inte varit moms på köpet? Jag kommer även i fortsättningen att betala dessa inköp kontant fast från företagets bankkonto (allt är inte klart än därför jag får betala från mitt konto) blir det då rätt att bokföra dem så här?

1930 K

4545 D (eller blir det 4056 eftersom företaget skickar genom EU?)

2615 K

2645 D

Hej igen!

 

Om man angett sitt VAT-nummer vid köp, dvs att det är företag till företag, så skall inte företaget lägga på någon importmoms eller liknande utan det är något man som företag sedan redovisar och beräknar själv. Detta har dock blivit lite knepigt i och med brexit, där jag vet att många gånger så har varan mellanlandat i EU via fraktbolaget och att därmed så är det fraktbolaget som hanterar importmomsen m.m och de lägger därmed med detta som en kostnad även om man har angett sitt VAT nummer. Sen är det lite frågan om det egentligen blir import på ditt köp eller inte, för om du menar att själva lagret ligger i EU så kanske det inte räknas som en import på grund av det. Kan vara bra att höra med Skatteverket kring det när du i fortsättningen köper via ditt företag igen och anger ditt VATnummer, för att det då bör hanteras snarare som ett inköp inom EU. Skulle det vara på det sättet så bör man bokföra det mot 4056 i debet, 2614 kredit och 2645 debet. 

 

Om det nu skulle vara en import, så bör du hantera det så som jag beskrev innan dvs vid köpet så bokför man 1930/2440 i kredit och mot 4000 debet. Sedan så när fraktfakturan kommer och man får tullvärdet, så bokför man 4545 debet och 4549 kredit. importmomsen man beräknar är mot 2615 kredit och 2645 debet. Så man hanterar aldrig beräkningen av importmomsen vid köpet, utan det är vid senare tillfälle. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort Tack & Trevlig helg!

//Tobbe