Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dalzland
MEDLEM

Bokföring VMB och Tradera

Hej!

 

Jag har ett par funderingar som jag inte blir klok på:

Köper in mycket begagnat på auktion:

1. Auktionsfirmor tar ju bara moms på sin provision inte på köpebeloppet kan man då tillämpa VMB på dessa varor? (Auktionsfirman säljer ju en privatpersons ägodelar via förmedling)?

2. Om jag säljer dessa varor (eller andra VMB varor) via tradera hur bär jag mig åt då? Tradera har ju ett system att välja momssats när jag skapar annons 0,6,12,25% men väljer jag 25% räknas det ju på hela beloppet inte bara på mellanskillnaden i VMB. Kan jag välja 0% istället och räkna ut VMB moms själv sedan på månadsunderlaget? (Problemet är ju att jag måste ange moms till kunden på rätt sätt).

3. Måste jag i ovan fall ändå skriva en faktura till kunden på varje enskild försäljning? (Tycker traderas sammanställning per månad är smidig)…

 

Med vänlig hälsning, Dalz 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. På varans inropsvärde kan du tillämpa VMB. Kostnaden för deras provision måste du bokföra moms på. 

 

2. När du säljer bagagnade varor så skall de säljas utan moms. Momsen beräknas på ditt totala överskott i varje momsperiod. Så du säljer det utan moms och gör en beräkning och bokföring för att redovisa moms på överskottet senare.

 

3. Traderas sammanställning bör räcka som underlag. Så länge det framgår när försäljningen ägde rum, vad som såldes, vad priset och eventuell moms var.

/Joachim