Hej,
ska ta aktie utdelning i bolaget men hur bokför jag fliken "beskattad som inkomst av tjänst av 34%" på utdelningen som min revisor säger att jag ska göra ? använder mig av Lön Smart.
Löst! Gå till lösning.
För bolagets del är det ingen skillnad på hur du som privatperson ska beskattas för utdelningen, all utdelning bokförs på samma sätt. Dvs debet balanserad vinst och kredit bankkontot.
Om inte hela beloppet betalas ut, utan en del hålls inne som preliminär skatt, krediteras det beloppet konto 2710 precis som skatt på lön.
om jag använder
1406 - Utdelning (20% skatteavdrag ) och sätter summan 195250;- på den
vad ska jag använda för konto på dem 83750:- som ska beskattas som inkomst av tjänst 34% då?
eller ska jag göra på något annat vis ? tacksam för all hjälp,..
nä precis hela beloppet betalas inte ut, utan jag ska betala in skatten direkt som revisorn har räknat ut ska betalas in.
Hej @chrille
Ser att du redan har fått svar av bästa @AnnicaL men jag delar med mig av hur vi har resonerat också.
När det gäller utbetalning av utdelning är lönearterna 1405 och 1406 de enda alternativen som används i Visma Lön Smart och även i Visma Lön 600. Det är viktigt att notera att utdelningen vanligtvis inte påverkar den anställdes skatteunderlag, men det kan däremot påverka företagets AGI.
Skapar du en lönekörning med lönearterna 1405 och 1406 ser du att dessa lönearter inte påverkar den totala brutto- eller nettoersättningen som visas längst ner på lönespecifikationen utan de påverkar endast själva utbetalningen av utdelningen.
Om du ska dra skatt på din lönespecifikation i samband med utdelningen får du i så fall använda dig av andra lönearter exempelvis 1174 Övrig ersättning brutto tillsammans med någon av lönearterna 2201 Extra skatt eller 2203 Manuellt framräknad preliminärskatt. Här behöver du kontrollera så lönearten 1174 verkligen påverkar det du önskar.
I ditt fall rekommenderar jag verkligen att du kontaktar din redovisningskonsult och frågar henne/honom vad som ska redovisas i ditt löneprogram och vad som ev. ska bokföras och redovisas utanför löneprogrammet.
Vi vill gärna hjälpa dig men är måna om att det också blir korrekt redovisat.
När du fått svar är jag tacksam om du uppdaterar denna tråd så kan du säkert hjälpa någon annan med samma funderingar framöver.
//Tinna
efter att ha pratat med min revisor nu så säger hon att jag kan lägga hela summan på 1406 Utdelning 20% men att jag måste betala lite mer skatt.. Så då lägger jag till extra skatt men då blir de fel. hur får jag det att bli rätt ?så jag inte blir skyldig pengar 🙂 bifogar bild
EDIT.
Slog mig nu. Enklast är kanske om jag helt enkelt ändrar 1406 Utdelning 20% till 25%
då blir skatten 69750 istället för 67525 som det skulle bli. vilket inte gör mig någe alls då jag hellre betalar mer skatt..
Så måste jag kunna göra va ? enkelt smidigt och löser många problem för min del 🙂
sagt och Gjort men nu går det inte att skicka arbetsgivardeklarationen.. vad gör jag för fel?
Hej @chrille
Du har verkligen jobbat för att få detta att fungera det måste jag ge dig 🙂
Kan du prova att skicka in filen igen och se om du får samma meddelande. Vanligen brukar det även stå något mer konkret exempelvis vilken ruta det är "fel" i men här får du ingen direkt hjälp.
Om det inte hjälper rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga support som kan felsöka tillsammans med dig.
Jag blir glad om du uppdaterar oss i forumet hur det går för dig.
Lycka till och grymt jobbat så här långt
//Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.