- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföring av Amazon underlag
Hej igen,
Har sedan jag började sälja på Amazon förrförra året haft ett mer eller mindre h-e, det känns som om samtliga bolag från USA inkl. Tesla anser att de gör som de vill och skiter i alla andra länder. Nu har det tyvärr gått så långt att jag snart får ett sammanbrott men måste enligt svensk lag uppfylla MINA skyldigheter.
I augusti förra året blev Amazon äntligen momsregistrerade i Sverige vilket underlättar mycket enmbart detta men det är fortfarande så att det är en djungel i hur man skall bokföra deras kostnader vilket gör det väldigt lätt för att man gör fel.
I vårt fall får vi kontinuerligt utbetalningar av det som vi netto har sålt under en viss period, detta är enkelt att kontera då det enbart består av försäljning inkl. moms. Utöver detta så betalar vi en stor summa i kostnader till dem som de redovisar varje månad och med underlag. Vårt problem är dock så att när vi skall bokföra dessa kostnader så har de redan dragits av från summan som vi får utbetalt.
Det innebär att när jag skall bokför dessa kostnader så har jag fem val, se bifogat:
Eget utlägg
Bankkonto
Skattekonto etc.
Vilket konto skall jag bokföra detta på???
De har ju inte fått någon betalning utan enbart dragit kostnaden innan utbetalningen, som dessutom framgår väldigt otydligt. JAG BEHÖVER HJÄLP - HJÄÄÄLPPP!!!
//Christer
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag har lite svårt att läsa allt som står på underlaget från Amazon. Försökte förstora upp bilden men då blir bilden så pixlig att det inte går att se något. Så jag hade behövt en ny bild som är mer högupplöst/tydlig.
Får inte ihop beloppen på underlaget. momsen på 794,60 är momsen på din försäljning (3 178,40 + 794,60 = 3 973 vilket ger en moms på 794,60 så den momsen har inget med avgifterna att göra.
Ser inget om moms på kosntaderna på underlaget så frågan är om det är det eller inte?
Sedan bör du när du får utbetalningen långt efter själva försäljningen har skett bokföra upp försäljningen när den äger rum dvs att man gör bokföringen av detta i flera steg så försäljningen blir bokförd på rätt datum dvs när den faktiskt sker och inte när du får utbetalningen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
För mig är inte varan såld innan jag får betalt, finns inget som garanterar att Amazon betalar och dessutom är det helt omöjligt att veta vilka kostnader de skall debitera. Med andra ord, jag bokför när jag får betalt av Amazon upp till 8 ggr/mån och därefter kostnaderna för den månaden när deras faktura kommer. Om jag skall sitta och bokför varje såld enhet kräver det ett heltidsarbete och jag har ingen möjlighet att finansiera en sådan person, det blir dessutom en gissning varje gång då man inte vet vad det kostar.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du vet vad försäljningspriset är på det som säljs misstänker jag. Det är det jag menar att du bör bokföra dagligen när det sker en försäljning. Kostnaderna tar du inte hänsyn till då utan först när utbetalningen sker.
Visar med ett exempel på en såld vara som kostar 500 kr. Det kan givetvis vara en kontering av den totala försäljningen varje dag
1. Dagen då varan säljs bokför du det på detta sätt
1580 Fordran Amazon Debet 500
3051 Försäljning kredit 400
2611 utgående moms kredit 100
2. När du sedan får pengara utbetalda så har Amazon dragit av 50 kr för sina avgifter och du får 450 kr utbetalt Då tar du hänsyn till kosntaderna.
1930 Bank debet 450
1580 Fordran amazon Kredit 500
6050 Försäljningsprovisioner 50 (Eventuellt kan det vara moms på eller omvänd skattskydighet som skall redovisas också men det framgick inte av underlaget)
Bokföringslagen säger att det är som ovan det skall hanteras när man säljer något som betalas kontant, via kort eller liknande. Detta för att försäljningen skall redovisas på det datum som varan eller tjänsten säljs och inte när man får betalt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Det blir sålunda efter några små korrigeringar likt detta då:
AMAZON BOKFÖRING:
Visar med ett exempel på en såld vara som kostar 500 kr.
(Det kan givetvis vara en kontering av den totala försäljningen varje dag)
- 1. Dagen då varan säljs bokför du det på detta sätt
1580 Fordran Amazon Debet 500
3051 Försäljning Kredit 400
2611 utgående moms Kredit 100
- När du sedan får pengarna utbetalda så har Amazon dragit av 50 kr för sina avgifter och du får 450 kr utbetalt Då tar du hänsyn till kostnaderna.
1930 Bank Debet 450
1580 Fordran amazon Kredit 500
6050 Försäljningsprovisioner Debet 50
(Eventuellt kan det vara moms på eller omvänd skattskyldighet som skall redovisas också men det framgick inte av underlaget)
Är det korrekt?
//Christer
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Om jag vet Amazons kostnader redan vid försäljningen, hur konterar jag dessa i steg 1 och sedan deras månadsavgifter som också dras från försäljningen hur konrerar jag dessa?
//Christer
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då blir det på följande sätt i steg 1
1580 Fordran Amazon Debet 450
3051 Försäljning Kredit 400
2611 utgående moms Kredit 100
6050 Försäljningsprovisioner Debet 50
Plus eventuell moms eller omvänd moms (Omvänd skattskyldighet på kosntaderna)
Sedan bokförs inbetalningarna på detta sätt
1930 Bank Debet 450
1580 Fordran amazon Kredit 450
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Underbart och tusen tack för snabbt och tydligt svar Joachim!!!
//Christer
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joacim och tack för snabbt svar, problemet är att jag inte har finansiering för att ha en heltidsanställ som skall bokför 50 produkter per dag skulle i så fall gå i KK. Dessutom är det så att när du får en utbetalning från Amazon kan den innehålla mellan 5 till 100 försäljningar vilket gör det helt omöjligt att dela upp kostnaden på. Det jag eftersöker är vilket konto jag skall välja när fakturan kommer, det finns enbart 5 alternativ i Visma och samtliga blir fel, se bilaga igen.
//Christer
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Som jag skrev så behöver du inte bokföra varje försäljning direkt utan du kontrollerar bara dagen efter hur mycket försäljning du haft och lägger in 1 (En) kontering av gårdagens totala försäljning. Borde inte ta dig mer än 5 minuter om du skapar en mall för din försäljning.
Utbetalningen behöver sedan inte matchas mot själva försäljningen utan du tar bara det utbetalda beloppet och plusar på avgifterna som är avdragna från det beloppet vilket borde framgå av något utbetalningsunderlag och bokför det enligt det jag skrev i mitt tidigare svar.
Dessvärre kan jag inte säga att du kan göra på något annat sätt då jag måste ge råd som följer bokföringslagen/God redovisningssed.
Det går att lägga till egena bokföringsförslag under Inställningar bokföringsförslag.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej, tack ändå!
//Christer
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan!
På fråga om bilden, använder du alternativet Företagskonto ifall du får in pengar på företagskontot.
Vad gäller bilden från avräkningen från Amazon:
Jag förstår att det är knepigt och vad jag kan se, specificerar de ingående moms men ej utgående. Jag vet inte vilket upplägg ni har, så jag kan inte yttra mig om det.
Däremot, kan vi med denna avi se, vad som kommit in på ditt konto, vad intäkten bestått av och specifikation över avgifter de dragit av. Jag bilägger ett klipp av det jag fått fram, en kontering gjord i Excel. Summan är i mitten, Debet till vänster, Kredit till höger.
Kontona jag använt är standardkonton. Jag är övertygad att du använder andra. Ändra din kontering, så det stämmer bättre överens med din verksamhet.
När jag räknar ihop det hela, får jag ett överskott på 44 kronor. Här har jag lagt det på intäktskorrigeringskontot, men om du vet vad det avser, byt konto.
Jag säger inte att detta är till 100% korrekt i och med att jag inte känner mig bekväm med denna typ av trading, men jag hoppas att detta kan hjälpa dig på traven. Kika här nedan och se ifall du har nytta av informationen eller inte. Jag är ledsen om det inte kan vara till hjälp.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen, ursäkta sen fråga - kan jag använda detta underlag till bokföringen?
//Christer
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Spontatn känns det som det borde gå att få fram bättre underlag från Amazon men går inte det så får det fungera som underlag.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack Joachim,
Jag har sedan i våras försökt få hjälp med detta samt haft kontakt med Amazon, de skiter fullständigt om det inte finns underlag som passar våra svenska bokföringslagar - samma som Musk och många andra från det landet. Trist!
Jag kör vidare med detta underlag i varje fall men vet inte om siffrorna är med eller utan moms, skall försöka få reda på detta.
MVH
//Christer