Jag håller på med den slutgiltiga bokföringen av årets resultat men har stött på ett problem. Mina egna kapital konto 2019- Delägare 1 och 2029- Delägare 2, minskar i kredit istället för debet vilket orsakade i negativa saldon på båda kontona efter bokföring. Detta i sin tur ledde till ej överensstämmande balansräkning och resultatrapport.
Någon som har en lösning eller stött på samma problem?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om ni gjort en vinst så skall konto 2019 och 2029 vara negativa. Vinsten är en skuld till delägarna.
Jag förmodar att det i resultat och balansrapporten inte lägre finns ett beräknat resultat?
Har du möjlighet att bifoga en balansrapport där man ser samtliga konton så jag får se hur det ser ut?
/Joachim
Hej,
Är relativt ny inom ämnet så kan vara ett missförstånd. Balansrapport bifogad:
Hej
Det ser helt korrekt ut. Det beräknade resultatet är noll och som jag skrev i mitt tidigare svar så blir en vinst en skuld till respektive ägare i företaget.
Så utifrån balansrapporten så är det enda som är kvar att göra momsredovisningen.
jag förmodar att ni vet helt säkert att inget mer kommer ske i företaget i 2024. Resultatet skall alltid vara den sista verifikationen som man bokför.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.