Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Bokföring av avsättning till Periodiseringsfond och Expansionsfond i Enskild firma

Hur bokför jag avsättning till Periodiseringsfond och Expansionsfond i Enskild firma?

 

Årets överskott och vinsten är ju redan bokfört på eget kapital resp årets vinst/förlust men nu vill jag dela upp det jag har avsatt till periodiseringsfond respektive expansionsfond på olika konton.

 

Hur gör jag? Vilka konton använder jag? Och när ska jag datera verifikationen?

 

 

Som alltid tacksam för svar!

 

Elisabet

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Elisabet,

 

Man bokför inte detta i enskild firma. Det är poster som endast syns i deklarationen.

 

//Carina

Nej, man behöver inte bokföra men man kan göra det om man tycker att man vill. Och det vill jag. Så därför undrar jag nu som sagt vilka konton jag ska använda då och hur jag gör!

 

Elisabet

Man bokför inte det när det gäller enskild firma. Du får ha koll på det själv, tex i ett eget excelark eller annat dokument.


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult
Elisabet Halin
UTFORSKARE

Är det verkligen ingen härinne som kan svara mig på vilka konton man ska använda om man nu vill bokföra detta?

 

Elisabet

Du kan lägga upp nya konton under eget kapital. Använd kontonummer mellan 2014-2016. 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

2050 Avsättning till expansionsfond? Motbokningskonto 2010 (enl e-ekonomi)?

Hej!

 

Om du gärna vill bokföra expansionsfonden så kan du använda dessa två konton ja, då båda är inom 20XX kontogruppen och kommer därför inte påverka bokföringen utan enbart bli en verifikation som visar att man gjort en expansionsfond. Det kommer synas i balansrapporten på konto 2050 men inte påverka summan för egna kapitalet då båda tar ut varandra då en är i debet och en i kredit. 

 

Ha det fint!

Josefine

Bra och tydligt svar! Tack för det! Hur är det med konto 2059 som jag någonstans läste att man kunde använda som motkonto (i stället för 2010?)?

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Det går bra att använda det också om du vill, så länge kontot är inom 20XX kontogruppen då detta egentligen inte bokförs utan enbart är till för ens egna skull och i slutändan inte skall påverka det egna kapitalet eller bokföringen. 

 

Ha det fint. 

Josefine