Hej,
En aktieutdelning skedde från mitt aktiebolag och kupongskatten har betalats in av mitt AB till Skatteverket.
Hur ska detta bokföras vid bokslut? Finns det något konto jag kan boka av detta mot (kostnadskonto)?
Som det är just nu syns detta på balansräkningen:
Det som får mig att undra är att samma konto dyker upp i nästkommande räkenskapsårs balansräkning. Sker detta på grund av att det blir en fordran som kan dras av i kommande deklaration, därav konto nr: 1630, eller av något annat skäl?
Kupongskatten avser en utdelningen av fritt eget kapital. Det ska väl ändå inte gå in på ett klass-8 konto och synas på resultaträkningen, eftersom det inte har något med verksamhetens resultat att göra?
Tacksam för hjälp!
Länk till SKV
Hej,
Om det är en kupongskatt som är inbetald till Skatteverket avseende utdelning till aktieägare så ska du ha motsvarande skuld på 2710 som regleras vid betalning till Skv.
Utbetald utdelning ska minskas med skattebeloppet så att mottagaren erhåller nettot.
Exempel på kontering:
Kredit 1930 Belopp minus kupongskatt
Debet 2091 Total utdelning
Kredit 2710 Kupongskatten
När det sedan regleras på skattekontot så debiterar du 2710 och krediterar 1630.
Hej CarinaEsp och tack för ditt svar.
Ja, det gäller inbetald kupongskatt till SKV.
Okej, som jag förstod av det du skrev, ska jag ha en motsvarande skuld på konto 2710. Det jag har nu är följande:
Verifikationen för den inbetalda kupongskatten:
Verifikationen för aktieutdelningen:
Vad tycker du om detta? Ska jag betrakta dessa nuvarande två verifikationer som felaktiga, rätta dem och sedan bokföra enligt ditt exempel på kontering?
Tacksam för svar.
Det beror på hur du har hanterat utbetalningen av utdelningen. Har du betalat ut hela utdelningen så måste den delen som avser kupongskatten återbetalas. När den betalningen kommer åter så får du lägga den som en skuld på 2710.
När kupongskatten är reglerad enligt skattekontot så bokar du D2710/K1630
Hej och tack för snabbt svar!
Hela utdelningen är utbetalad. Däremot har inte mitt AB fått någon återbetalning av kupongskatten. Är det SKV som ska återbetala kupongskatten till mitt AB? Har jag uppfattat den delen korrekt?
Den eller de personer som fått utdelningen har fått för mycket utbetalat om du inte har dragit av skatten innan utbetalning. Det är alltså de som ska återbetala till bolaget.
Hej,
Utbetalningen av utdelningen till aktiägare var den totala summan minus kupongskatten. Kupongskatten drogs alltså redan av från utdelningens summa och har betalats in direkt till SKV av mitt AB.
Hur förhåller jag mig till detta rent bokgöringsmässigt? För du nämnde att om återbetalning från aktieägare har skett ska jag lägga det som en skuld på 2710. Nu har dock inte återbetalning skett då kupongskskatten betalades in av bolaget direkt, istället för att gå till aktieägare.
Ska jag direkt reglera kupongskatten enligt skattekontot med en bokning av: D2710/K1630 då?
Tacksam för svar!
När du bokför utdelningen så ska du debitera balanserat resultat med den totala utdelningen.
Du krediterar 1930 med utbetalat belopp och differensen, dvs kupongskatten, krediterar du på 2710.
Det ska alltså finnas en skuld på 2710 som du reglerar mot skattekontot när kupongskatten dragits därifrån. Alltså precis som du skriver D2710/K1630.
Hej,
Bara för att dubbelkolla så att jag förstår, det är trots allt mitt första årsbokslut.
En grej jag såg nu är att på Visma eEkonomi är konto 2710 ett personalskattekonto. Använder jag rätt skuldkonto om jag använder detta eller ska jag använda något annat klass-2 konto?
Det kan vara jag som har missuppfattat det, men jag har för mig att kupongskatten inte ska räknas som personalskatt då det inte handlar om någon som varit anställd eller fått inkomster vid inkomstslaget tjänst.
Jag använder konto 2710 till både avdragen skatt på lön och till avdragen skatt på utdelning. Detta för att inte använda fler konton än nödvändigt.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.