Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Victor o Malcolm
NY MEDLEM

Bokföring av bidrag från Almi

Hej!

Vårt företag fick bidrag från Almi för att ta fram en prototyp. Jag bokförde bidraget och sedan bokförde jag leverantörsfakturan att den var betald med pengarna från Almi. Sen läste jag någonstans att man var tvungen att bokföra prototypen på något sätt. Det kanske är vi som har missuppfattat det eller behöver man även bokföra prototypen på något sätt?

God Jul:)

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Victor o Malcolm!

 

Tack för din fråga. Stöd från ALMI bokförs inte som en intäkt förrän man kan anse att hela eller delar av projektet klart, vilket du kan läsa om här hur man gör rent bokföringsmässigt. Om du menar med att bokföra prototypen som en aktivering av utvecklingsutgifter så kan man det i vissa fall, men i annat fall så blir en kostnad när det gäller utvecklingsutgifter kring prototyper. Aktivering av utvecklingsavgifter är dock inte tillåtet om man använder sig av K2 regelverket. 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga och vill också passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂