Hej!
Jag har beställt kretskort från Hong Kong och betalat med mitt företagskort. Jag har bankkoppling till Visma och transaktionerna har kommit in och ska bokföras. Det blev lite problem med ordern och företaget jag handlar med var tvungna att återbetala en del av beloppet, och sedan fick jag betala en gång till.
Jag har alltså en betalning till företaget, en delåterbetalning, och sedan en betalning till. Se summorna på bilden.
Hur bokför jag detta så det blir rätt? Jag har endast ett kvitto/faktura på den ursprungliga summan som jag har betalat och har frågat om att få någon slags dokumentation på återbetalningen.
Detta är första gången jag handlar utanför EU med företaget så jag är lite grön, men jag har förstått att jag normalt sett bokför ett sådant här importköp först bara till konto 4000 utan att redovisa moms, och sedan bokför tull/importfakturan därefter när den kommer.
Men skulle gärna vilja ha hjälp så att dessa transaktioner blir rätt i bokförningen!
Tack på förhand,
Sebastian
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det stämmer att du skall bokföra mot 4000 utan moms.
Bokför samtliga tre händelser mot samma konto 4000 så kommer den totala summan som blir bokförd på 4000 bli korrekt. 4031,62 + 3637,68 - 3492 = total kosntad 4 177,73 kr.
Ta en kopia på fakturorna och skriv ut själva återbetalningstransaktionen från bankens sida och använd dessa som underlag till återbetalningen.
Hoppas det var svar på din frågeställning.
Önskar dig en fin fredag
/Joachim
Hej! Tack för bra svar!
Jag tänker att jag bokför dessa som inköp mot kvitto, och kategorin "inköp av varor", då det då hamnar på konto 4000.
Programmet lägger automatiskt till en momsrad med kod 48 men med noll kronor ifyllt. Ska jag låta den raden ligga kvar?
Mvh
Sebastian
Hej
Den raden tar du bort. Då det inte skall vara med någon moms så skall ingen rad med moms eller momskod vara med.
/Joachim
Stort tack!
Jag har betalat en avgift till fraktbolaget, UPS i det här fallet, som inkluderar tull, införselmoms och deras avgift för att tulldeklarera åt mig. Avgiften till DHL blev 544 inkl moms.
Ni har ju ett exempel på forumet där ni beskriver bokförningen såhär (justerat för mitt exempel):
4545 momskod 50 (25%) debet 4177,73 (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit 4177,73
2615 momskod 60 (25%) kredit 1044,43
2645 momskod 48 debet 1044,43
Ska även tullavgiften, införselmoms och avgift till fraktbolaget läggas till i beskattningsunderlaget här? Eller lägger jag till UPS avgift som två egna rader, beloppet exkl moms och sedan momsen på egen rad? Det är här jag blir osäker. Om ni kan visa exempel på hur det ska se ut så är jag supertacksam!
Mvh
Sebastian
Hej
Svårt att svara på utan att se själva underlaget. Så om du har möjlighet att bifoga själva underlaget med känslig GDPR information är borttaget.
/Joachim
Hej!
Jag förstår! Här kommer underlaget jag fick från UPS.
Tack igen för hjälpen!
Hej
Tack för underlaget och bokföring av det hanterar du genom denna kontering.
/Joachim
Tack Joachim!
Nu undrar jag bara när jag ska bokföra momsen på själva beskattningsunderlaget? Jag klistrade ju in ert exempel ett par inlägg ovan.
Gör jag detta som en manuell bokföringspost nu efter själva importen är gjord och och alla avgifter är betalda?
Och vad ingår i beskattningsunderlaget? Jag har fått för mig att det är varorna + frakten + importkostnaderna exkl moms. Stämmer det?
Hej
jag tolkar det som UPS hanterar importen åt dig i detta fallet så denna konteringen skall inte behöva göras.
4545 momskod 50 (25%) debet 4177,73 (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit 4177,73
2615 momskod 60 (25%) kredit 1044,43
2645 momskod 48 debet 1044,43
Den görs enbart om det är du som företaget som skall deklarera detta. Då får man ett separat underlag från tullverket. Har man inte något sådant underlag från tullverket så har det redan importdeklarerats av fraktbolaget (UPS i detta fallet).
Rekommenderar att du skaffar ett inlogg till tullverket om du inte redan har det. Där skall det framgå om det är något som måste tas upp i bokföringen.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.