Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus ÖPBK
MEDLEM

Bokföring av fakturor medlemmar

Hej!

Har precis tagit över som kassör i en förening, dvs ny på Visma och bokföring. Vi har börjat skicka fakturor genom Visma (e-mail, brev).

När jag ser att betalning gjorts så väljer jag "Kundfakturor, Åtgärder och Registrera inbetalning".

Då registreras det på konto 1930 "Företagskonto". Det kontot har samma saldo som det fysiska bank-kontot.

Hur gör jag för att bokföra det på andra konto för uppföljning, tex 3010 "Medlemsavgift", 3030 "Hyra plats A" , 3020 "Inträdesavgift" och så vidare.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej!

Om du vill att inkomsterna i föreningen ska bokföras på olika konton lägger du upp olika artiklar att använda när du fakturerar och kopplar varje artikel till det konto du önskar använda. Inträden brukar man ju inte fakturera utan för dem väljer du rätt konto när du matchar bankhändelsen, om de betalar via swish tex, eller när du satt in kontanter på bankkontot.

 

Hej!

Jag har samma roll som frågeställaren ovan. Vår förening fakturerar medlemsavgiften varje år (ca 150 st). Jag vill att inbetalningarna hamnar på konto 3900 "Medlemsavgifter". Nu har jag lyckats skapa en Artikel som i redigeringsbilden fått beteckningen "Medlemsavgifter" i blå text i rutan för Artikelkontering. Betyder det att inbetalningar hamnar på k:o 3900 när jag bokför bankhändelsen utan manuell matchning?

Hej!

 

Tack för din fråga. Det stämmer att det kommer hamna mot konto 3900 om artikeln är kopplad till detta konto i fakturan du matchar inbetalningen mot. 

Ha det fint!

 

Josefine