Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

studiofelicia
MEDLEM

Bokföring av försäljning via Shopify

Hej!

 

Jag ska nu bokföra min första försäljning via Shopify. Jag är lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Kunden beställde en produkt från Norge (alltså utanför EU).

 

Jag bokför alla mina kostnader via 1930 (företagskontot). Jag har fått för mig att man ska bokföra försäljningen som 3105. Stämmer detta? Hur bokför jag utgående moms om det är utanför EU?

17 SVAR 17
Joachim E
MODERATOR

Hej

Konto 3105 är helt korrekt konto du varan har exporterats till ett land utanför EU. Du skall inte redovisa någon moms alls på den försäljningen då försäljning till länder utanför EU undantas från moms. Den totala försäljningssumman skall dock med i momsredovisningen i ruta 38 vilket den förinställda momskoden på konto 3105 kommer hantera åt dig.

Bifogar länken från skatteverket gällande detta.

Sälja varor till länder utanför EU – export

/Joachim

Tack! Jag har däremot fortfarande problem med att bokföra detta. Jag får inbetalningen via ett köp från en kund med shopify. Jag fick en inbetalning från Shopify och är lite kluven på hur jag ska bokföra detta. Behöver jag lägga till shopify som "ny kund" under "försäljning"? Och vilka 2 konton kan jag använda för bokföringen? Är det 3105 och 1930 ? Tack på förhand!

Hej @studiofelicia 

 

Använder du bankkoppling eller använder du någon integration för Shopify? Om du använder någon integration, har du då aktiverat API:t? 

 

Vänligen 

Pamela

hej, jag använder bankkoppling. Alltså har pengarna kommit in men det har inte bokförts.

Hej

3105 är helt korrekt konto för den försäljningen. Tänk dock på att om du skapat en faktura till kunden i eEkonomi så skall du matcha inbetalningen med den fakturan.

/Joachim

studiofelicia
MEDLEM

Hej, tack!

Jag har bara varit väldigt osäker på hur försäljningen ska bokföras. Shopify drar även en avgift per såld produkt. Ska jag använda mig av konton 3105 och 1930? Eller 3105 och något annat konto? Vilka 3 konton ska jag använda?

 

Är det samma typ av bokföring trots att vissa kunder beställt som bor utanför EU? Shopify gör en inbetalning direkt utan att jag behövt fakturera dem.

Hej

Avgiften skall du bokföra när du får utbetalningen från Shopify.

Om du inte skapat någon faktura i eEkonomi så skall konteringen då se ut på detta sätt.

1930 Debet (utbetalt belopp)
3105 Kredit (Hela summan innan avgiften är avdragen)
6044 Debet (Avgiften shopify dragit av)

/Joachim

Hej Joachim,

Nu är det dags för mig att bokföra de första utbetalningarna från Shopify:)  En fundering... avgiften som Shopify drar av, är det omvänd momsredovisningen på detta tro? Någonting som du har kan svaret på?

Hej

Det beror på vart försäljningen har skett, I Sverige, Inom EU eller utanför EU. Så det styrs helt av försäljningen så kan behöva hanteras på olika sätt från fall till fall. Tycker att det borde framgå på underlaget du får från Shopify.

/Joachim

studiofelicia
MEDLEM

Tack! Har bara svårt att få ihop det hela med vart någonstans allt ska bokföras och hur jag bokför momsen i samband med inbetalningen.

 

Kunden betalar ju även moms för produkterna. När och hur bokför jag detta? Är det efter jag bokfört det du skrev i ovanstående kommentar, eller innan? Jag har heller inte begripit hur jag bokför inbetalningen från Shopify. Behöver jag lägga till dem som kunder först? Det står att en faktura behöver skapas, men har ju automatiska inbetalningar varje månad och inte behövt fakturera dem. Vart någonstans bokför jag allt? Under bankhändelser?

 

Ett exempel på en beställning är följande:

Kunden beställer för 71,9 euro (varav 12,48 euro i skatt).

Shopify betalar ut 801.02 kr.

 

Hur hade du bokfört?

Hej

Om du säljer till företag så redovisar du inte någon moms på försäljningen. Skulle du sälja till privatpersoner inom EU så skall du redovisas vanlig svensk moms på försäljningen. 

Du gör konteringen under kassa och bankhändelser genom att klicka på matcha och sedan välja övrig insättning och egen kontering. Så du behöver inte skapa en faktura på shopifyförsäljningen.

/Joachim

Okej! Inbetalningen får jag eftersom jag sålt till kunder via Shopify. Alltså säljer jag till privatpersoner. Tycker att det blev lite krångligt med moms och avdrag från Shopify. Dels betalar ju kunden moms, och sedan drar Shopify av en avgift för försäljning via deras "sida". Hur bokför man då? När bokför jag momsen? Du skickade med detta:

 

1930 Debet (utbetalt belopp)
3105 Kredit (Hela summan innan avgiften är avdragen)
6044 Debet (Avgiften shopify dragit av)

 

Ska jag bokföra momsen för sig då? Och isåfall hur?

Hej

På försäljning till länder utanför EU skall du inte redovisa någon moms alls. Moms redovisas enbart när du säljer till privatpersoner i Sverige eller inom EU.

Det kan dock finnas vissa undantag. Så rekommenderar att du löser igenom denna sida från skatteverket och om det behövs så kontaktar du dem om du behöver mer detaljerad/förtydligad information.

https://skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljavaror...

Är det inte någon moms som skall redovisas så är konteringen du bifogat helt korrekt och det räcker med den.

/Joachim

Tack!

-Hur hade det sett ut om vissa kunder handlat inom EU? Utifrån ovanstående information. Var får man in momsen i bokföringen då? 

 

- Shopify skickar inbetalningar veckovis. Vissa veckor har det varit inbetalningar från kunder som både bor inom och utanför eu. Ex 2500 kr varav 2 kunder beställt inom EU och 2 utanför. Hur gör man då i bokföringen?

Hej

Försäljning inom EU skall bokföras på två olika sätt beroende på om det är företag eller privatperson försäljningen skett till. Visar båda varianterna.
När en inbetalning består av olka typer av försäljning till olika delar av världen så får man dela upp den insättningen på flera rader och olika konton. 
Visar hur det kan se ut i sista exemplet.

Företag

Det redovisas inte någon moms då men försäljningen skall in i ruta 35 i momsredovisningen vilket momskoden 35 (0%) hanterar.

 

Privatpersoner

 

Försäljning till privatpersoner redovisas som vanlig svensk försäljning med moms. Detta för att de inte är momsregistrerade i sitt EU land.



Uppdelad kontering försäljning varor till privatpersoner och företag inom EU och försäljning till land utanför EU.



/Joachim

 

Tack snälla! Sedan så drar ju Shopify av en liten avgift för all försäljning i samma inbetalning. Ska den då bokföras efter? Enligt följande:

1930 Debet (utbetalt belopp)
3105 Kredit (Hela summan innan avgiften är avdragen)
6044 Debet (Avgiften shopify dragit av)

Hej

Det stämmer att avgiften också skall bokföras så konteringen du bifogat är helt korrekt.

/Joachim