Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av frakt på order

Hej!

Jag har fått min första order i min webbutik och är lite osäker på hur jag ska bokföra själva fraktkostnaden. Totalsumman för ordern är 229 kr och då är frakten inräknad som är på 29 kr. I frakten ingår förpackning, frimärke och emballage och det materialet bokförde jag vid inköp. Jag postar själv mina ordrar via brevlåda, om det spelar någon roll.

När jag skapar en kundfaktura och ska välja artiklar, då antar jag att frakten ska vara en egen artikel? Ska jag skapa en artikel som heter "Frakt" och som har pris 29 kr? Och vilken artikelkontering bör det vara i så fall?

Tack!

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vidarefakturerade kostnader bokförs mot 35XX kontogruppen, tex 3520 Fakturerade frakter. Tänk på att oavsett om inköpen var momspliktiga så skall den moms som du normalt sätt fakturerar för / vad resten av försäljningen har för momssats tas ut nu vid vidarefaktureringen. Detta kan du läsa om här. Detta betyder alltså att om den övriga ordens momssats är 25% så skall även frakten ha 25% moms redovisad. Du kan skapa en artikel om du skulle vilja ja, hur man gör det kan du läsa om här

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för ditt svar! Då ska jag kika på det.

Jag är fortfarande väldigt ny på det här med bokföring och försöker sätta mig in i allt. Jag trodde att jag hade koll på hur jag ska bokföra hela köpet, men blev osäker nu när jag gick in i Visma. Jag ska bokföra enligt kontantmetoden och som jag förstått så bokför jag då bara en gång, när själva betalningen sker.

Jag har Swish och Klarna som betalsätt i min webbutik och funderar nu på om jag verkligen behöver lägga in ordrarna under "Kundfaktura" när jag inte fakturerar mina kunder? Om inte vart lägger jag annars in mina ordrar, är det bara under "Verifikationer" i så fall? 

Hej igen!

 

Om du får fram underlag på försäljningarna på andra sätt via webbutiken så bör du inte behöva lägga in dem under kundfaktura nej, då underlagen redan finns och är skapade. Då bokför du försäljningen när du får in det på ditt bankkonto via kassa- och bankhändelser då du har kontantmetoden. Så använder du de underlag som du skapar via webbutiken som underlag till verifikationerna. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin,

 

jag har en fråga.

 

Om jag har gjort en frakt artikel till kundfakturan i Visma (Varor 25% moms) , 

behöver jag då göra en manuell verifikation på denna frakt så den hamnar på rätt konto?

 

Låt säga att frakten är på 69,60:- exkl moms & 87:- inkl moms , skall ja då göra en verifikation för frakten enligt följande?

 

K3520 Fakturerade frakter
K2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

Eller blir det fel om jag gör en manuell verifikation enligt ovan?

 

Fråga 2:

 

Ifall en kund har betalat fraktkostnad via swish , kan jag ställa upp en manuell verifikation enligt följande?

 
 
K3520 - Fakturerade frakter
K2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
D1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
 
Sen matcha bankhändelse (Swish betalning) ifrån kund som följande
K1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
D1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto
 
Betalning av frakten  till frakt leverantör enligt följande (omvänd moms)
K1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto
K5710 - Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution
D2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
K2624 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %
 

 

 

Tack på förhand

Hej @Friddeman !

 

Nej, du behöver inte göra en manuell verifikation så länge du använder rätt artikel i fakturan du skapar i eEkonomi. Dvs att artikeln är kopplad till konto 3520. Om du menar att du använt en artikel där det bokförts mot ett annat konto för försäljning varor och du nu vill byta så är det bäst att korrigera verifikationen och byta konto istället för att göra en manuell kontering. Du kan med fördel skapa en egen artikel som du använder 3520 så du kan använda den när du skapar fakturor i framtiden.

 

För fråga två så ja det kan du, så länge du inte har en faktura att matcha mot, då matchar du mot den istället som du valt rätt artikel och bokför inte som en egen kontering. Jag rekommenderar dig även att använda ett annat konto än 5710 när du har frakt inom/utanför EU, då man oftast använder de 4XXX konton gjorda för just handel inom/utanför EU. Dessa kan du hitta här. Detta då det finns fördelar att separera de kostnader du har som är köpta inom Sverige vs utanför Sverige. Du verkar också använt ett 2624 konto för 25% moms, det brukar vara 2614 som används för 25% inom EU medan 2624 är för 12%, vilket du också kan se i länken jag skickade. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin,

 

Tack för ditt svar.

 

Okej jag tror att jag har hittat där man kopplar kontot nu, stämmer det enligt bilden?

Screenshot 2023-02-14 at 09.39.01.png

 Hur ändrar man kundfaktura verifikationen så att jag får till en rad för frakten? Den verkar vara låst i fälten?

Screenshot 2023-02-14 at 09.30.18.png

 

Ang fråga 2: Ifall jag har använt konto 5710 för frakter och nu vill använda ett 4XXX konto är det bara att göra det eller måste jag ändra alla andra som jag haft 5710 på till 4XXX konto också?  Till sist , vilket 4XXX konto skulle du rekommendera för betalningen av frakt köp till leverantören? 4535 eftersom det är en tjänst? 

 

Tack på förhand

Hej igen!

 

Ser korrekt ut ja för artikeln. Hur man korrigerar en verifikation kan du läsa om här

 

Angående fråga två så funkar 4535 utmärkt att använda i och med att det är en tjänst, precis som du säger. Om det inte är så många verifikationer så kan det vara bra att ändra så att du använder samma konto under samma år, alternativt om du använt 5710 för hela 2022 så kan du börja att använda 45XX kontot i 2023 istället. Det är absolut inget fel med att använda 5710, men det är som sagt bra att hålla inköp inom EU separat mot inköp inom Sverige. Så du kan självklart fortsätta använda 5710 om du hellre vill det. 

 

Ha det fint!

Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej Josefin,

 

Okej tack då skall ja ändra kontot från 5710 till 4535 med start 2023.

 

Nu blir ja osäker om jag har valt fel konto för frakt vid försäljning av varor också ,men ja tror det är rätt.

Är det 3520 - Fakturerade frakter man använder som konto eller skall det ligga på samma konton som varan jag säljer (3051 - Försäljn varor 25% sv) ?

 

Mvh Tony

Hej igen!

 

Låter bra. Man brukar oftast separera sådan försäljning mot ens huvudförsäljning, så konto 3520 är helt korrekt att använda. 

Ha en fin dag.


Josefine