Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av gamla resultat

Har tagit över som kassör i en förening och det visar sig att de inte bokfört resultaten för år 2017 och 2018.

Nu undrar jag om jag kan rätta till detta under bokföringsåret eller om jag skall vänta till årets bokslut och bokföra alla årens resultat på en och samma gång.

Någon som råkat ut för något liknande eller som kan hur systemet fungerar som kan tipsa mig så är jag tacksam.

Hälsningar Eva

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Kan du går till ArkivBokföringsårVälj Bokföringsår, funderar på om bokföringsåren är låsta? 

Om inte eller om de endast är låsta t o m en viss månad så kan du välja att gå in på respektive år och bokföra resultatet. Det gör du genom en verifikation under Bokföring - Verifikationer. När du gjort detta så får du överföra den utgående balansen från förgående år till innevarande så dessa balanser uppdateras igen och det gör du under Bokföring - Överför UB från förgående år

Återkom gärna om något är oklart så kikar vi på det. 
Ha en fin eftermiddag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Det går bra att få upp gamla bokföringsåren. När jag skall bokföra resultatet för år 2017

skall jag då göra detta på 2017-12-31? När jag tar fram en ny verifikation så står det 

2018-01-01.

Men sen hittar jag inte "Överför UB från förgående år" under bokföring.

Kan det vara så att det inte poppar upp förrän jag bokfört resultatet?

 

Hälsningar

Eva

Hej Eva,

 

Årets resultat är det sista du bokför i ditt räkenskapsår. Kontrollera långt ner till höger i programmet att du står i bokföringsåret 2017 när du önskar bokföra per 2017-12-31. 

 

Du skriver att du inte hittar "Överför UB från föregående år". Kontrollera så du står i det nyskapade året (nere till höger ser du vilket år du är inne i) - Välj Bokföring - Ingående balans (högt till vänster) - Överför UB från föregående år

 

I Administrationsprogrammet behöver du själv överföra utgående balans till ingående balans för det nya året och det kan du göra mer än en gång om du behöver korrigera något i det äldre året. 

 

När du är nöjd med de justeringar du önskar göra kanske det är läge att låsa bokföringen? I vårt instruktion Lås period kan du läsa mer om Bokföringsnämndens rekommendationer samt hur du hanterar detta i programmet. 

 

Hoppas detta kan underlätta för dig! 

/Tinna

 

 

 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Tack för informationen.

Nu har jag tyvärr inte tid att jobba vidare med detta eftersom jag nu åker iväg 

på 14 dagars semester.

Men jag hör av mig efter semestern om det blir något problem.

 

Hälsningar

Eva