Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av inköp handelsvaror samt lagersaldo? Bosklut

Hej!
Jag känner mig lite vilsen med hur jag ska uppdatera vårt lagersaldo och få raderna korrekt inför bokslut, det känns som jag rör till det lite.

Detta år köpte vi våra första produkter för att sälja vidare till slutkund. Inköpen bokförde vi på konto:

1930 Företagskonto / affärskonto: kredit 50 000kr

2640 Ingående moms: debet 10 000kr

4000 Inköp av varor från sverige: debet 40 000

Senare fick vi varorna och började sälja till privatpersoner, nu när vi ska göra Bokslut undrar jag hur det ska se ut i redovisningen.
Har jag bokfört inköpet rätt eller ska jag bokföra något på Lagersaldo konto? Eller är det något steg jag missat i processen?
Om jag uppdatera Lagersaldo för handelsvaror så blir det ett positivt resultat i årsredovisningen och högre skatt på resultatet, det känns märkligt att betala skatt på varor som ligger och väntar på att säljas.

1460 Lager av handelsvaror: 29000kr debet
4960 Förändring av lager av handelsvaror: 29000kr kredit

Tar tacksamt emot hjälp och förklaring 🙂

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om de 29 000 du anget i konteringen är lagervärdet efter inventeringen så är den konteringen helt korrekt.

Den ökar era tillgångar i företaget och minskar kostnaderna i samma kontering.

har man ett lagervärde över 5 000 kr så skall detta redovisas och att man får skatta på delar av det är just för att man har en tillgång.
Det är samma princip som om man t ex investerar i en kapitalförsäkring eller fonder som också beskattas.

/Joachim