Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ana  Navarro
UTFORSKARE

Bokföring av inköp utanför EU-land betalat med egna pengar i Euros

Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag köpte en dataprogram som jag behöver för mitt jobb som enskild firma. Företaget som säljer den sitter i England och jag betalade med min egna pengar i Euros.

 

1)Kan ni hjälpa mig med bokförings process? Jag har kollat på dina videor men jag kan inte anpassa dem till min situation.

2) När jag forsköker skapa ny leverantör, tvingas jag välja mitt eget konto i raden: Bet genom bankkonto. Men det var inte det som jag anvande när jag betalade, så är inte säkert om de gäller att välja det.

 

Tack på förhand

ANa

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du behöver inte lägga upp någon ny levernatör för detta när du betalt det med privata pengar. Bästa och enklaste sättet för dig att bokföra detta är att lägga in en verifikation av utlägget du gjort under Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifikation. Bokföringen av utlägget gör du på följande sätt. Visar med ett belopp på 1 000 kr. Använder konto 4531 Inköp av tjänster från ett land utanför Eu då jag misstänker att du betalar för en licens.

 

Har du någon ytterligare fundering gällande detta är du välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin fredag och en härlig sommar.
/Joachim

 

Ana  Navarro
UTFORSKARE

Hej, tack för svaret. 

I mitt fall betalade jag i euros, då är momsen beräkning i euros. Hur eller när bör jag byta antalet till kr när det är dags att skapa momsrapport? 

 

tack!

Hej

Du bokför utlägget direkt från första tillfället i SEK. All boföring skall alltid ske i SEk oavsett vilken valuta inköp eller försäljning har skett i.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Ana  Navarro
UTFORSKARE

Ok! Tack för svaren.