Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tompis51
MEDLEM

Bokföring av kontantnota

I hjälpen till Visma förening står

"För kontantnotor behöver du inte registrera några inbetalningar utan de blir automatiskt markerade som slutbetalda när fakturan skapas"

Eftersom vår förening får många inbetalningar via swish och kort utan att någon faktura skrivits ut behöver jag lösa några problem:

1. Innebär det att jag måste bokföra dessa inbetalningar manuellt eftersom det inte skapas någon inbetalningsjournal.

2. När jag skriver ut kontantnotan står det längst ner "Att betala" trots att jag angett Kontantnota under Försäljning och använt den mall som är förvald under Föreningsinställningar.

 

Tack på förhand

Tom

Svenska sällskapet för filosofisk praxis

 

 

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Vad är det för betalningar ni tar emot via Swish?

Har man olika betalningar så kan man ha flera swishnummer. Gäller väl främst om man behöver särskilja pga olika momssatser.

 

Från banken ska man kunna ta ut en swishrapport. Du borde kunna använda den som bokföringsunderlag istället för att dubbelarbeta med kontantnota.

Tack för svar. Det rör sig om två typer av inbetalningar:

1. Medlemmar som betalar medlemsavgift utan att ha fått faktura (t.ex. nya medlemmar och befintliga medlemmar som betalar innan de fått fakturan). De kan betala via swish eller bankgiro

2. Redovisning från "återförsäljare" och "bokningstjänster" typ Billetto, iZettle. Där kommer ett belopp in på kontot och en redovisning skickas separat.

 

Om jag förstår dig rätt så är det onödigt att använda sig av kontantnota i de fallen och i stället gå direkt på bokföring?

Det som kommer från Billetto och iZettle sätts väl in via Bankgiro? 

För dessa så använder du underlaget för utbetalningen som verifikation. 

 

Om det endast är medlemsavgifter som kommer via Swish så underlättar ju det en hel del. Ta ut ett underlag från banken på Swishbetalningarna och bokför medlemsavgifter utifrån det.

 

Jag anser att det endast är ett dubbelarbete att sitta med kontantnota på detta. Du måste ändå ha med underlaget från Billetto/iZettle i redovisningen eftersom det är det korrekta underlaget för den utbetalning du fått. Att sitta med kontantnota är därmed endast ett dubbelarbete till ingen nytta 🙂

 

Lycka till!

Tack för förtydligande (och stor hjälp). Jag har hittills jobbat med att göra ett avtal för nya medlemmar, men det kanske går utan att man behöver skriva en faktura? Jag ska testa.

Trevlig helg

Tom