Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jacob_user
MEDLEM

Bokföring av transaktioner i Stripe Connect

Hej!

Mitt bolag är en marknadsplats med två sidor: vi connectar äventyrare och guider. Vi tar fullt betalt av kunden, betalar guidens ersättning (låt säga 80% för exemplet) och behåller resten i provision (20%). Vi har onboardat guiderna via Stripe connect, där de får betalt direkt i Stripe, utan att pengarna mellanlandar på vårt svenska bankkonto. Turerna utförs utanför EU så vi behöver här inte ta hänsyn till moms. Stripe tar också en transaktionsavgift, vilken vi betalar från vår andel. Tjänsterna säljs i utländsk valuta, men vår provision konverteras till SEK när den betalas ut. Jag har frågor om hur detta ska bokföras. 

Hur bör jag sätta upp kontostrukturen i Visma för att det ska fungera, och vilka underlag ska jag ha från Stripe? Det är OK att bokföra detta manuellt, men jag är som sagt osäker på struktur samt underlag. De händelser som sker här: 
- Betalning från kunden (totala beloppet)
- Överföring till guide 
- Stripe fees
- Överföring av provision till svenskt konto

Vanligtvis hämtas ju uppgifter från min bankkoppling, men någon sådan finns inte här. Jag kan hämta en CSV-fil med alla dessa aktiviteter från Stripe, dock. 

Tips på hur detta ska bokföras i Visma mottages gärna! Tusen tack på förhand. 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Bästa sättet att hantera detta på är att göra det i flera steg.

1. På försäljningsdagen så bokför ni det på följande sätt. Visar med ett exempel på en total försäljningsumma på 10 000, Ni kommer behålla 2 000 kr i provision av dessa. Antar då att det inte är någon avgift på betalningen.

Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.



2. Överföringen till guiden bokför ni på följande sätt även den via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

 

3. När sedan er provision förs över till ert bankkonto så bokför ni denna under kassa och bankhändelser på detta sättet. När insättningen görs är då avgiften har dragits ifrån den insatta summan så visar med de 2 000 kr där Stripe dragit av 100 kr i avgifter.



/Joachim

 

jacob_user
MEDLEM

Hej Joachim

Stort tack för bra info. Några följdfrågor: 

1. Antar att hela försäljningsbeloppet inkluderas i omsättningen (och att guidens del blir en kostnad)? 
2. Hur gör jag om dessa transaktioner är i olika valutor? 

Mvh,
Jacob

Hej

Det gör den inte i det exemplet jag bifogade om du vill ha med hela föräljningsbeloppet och kosntaden i omsättningen så blir konteringarna i punkt 1 och 2 på följande sätt istället.

1. Inbetalningen bokför du på detta sätt då

 

 

2. Kostnaden bokförs på detta sätt. Observera att man då måste redovisa omvänd skattskylidhget för den inköpta tjänsten. Det påverkar inte vilken moms ni skall betala men den måste redovisas till skatteverket.



/Joachim

 

Hej Joachim - återigen tack, superbra info. 

Och gällande att valutan kan ändras, hur bokför jag det? I stripe får jag en viss omvandling, ska jag gå på denna och konvertera till SEK? eller hur gör jag. 

Hej

Det stämmer att du får gå efter Stripes omvandling och konvertera det beloppet till SEK enligt den valutakurs som gällde det datumet.

/Joachim

jacob_user
MEDLEM

Hej Joachim, 

Jag plockar upp denna tråden igen, och hade gärna tagit input på följande. 

Jag tänkte skapa ett nytt konto för Stripe, då mycket av aktiviteten sker där. Ser bokföringen ut om jag skapar ett nytt 19XX-konto för Stripe. Jag behöver bokföra följande händelser: 

- Kunden betalar

- Stripes kostnad för transaktionen

-  Utbetalning till guide (sker från Stripe-kontot)

 

Fråga: Måste jag bokföra "provisionen", eller kan den den bara antas vara skillanden mellan intäkt (totala beloppet från kund) och kostnad (guide)? 

Tusen tack! 

Ps. Ofta tar vi emot betalningen långt innan vi betalar guiden. Så kan vara bra att dela upp händelserna. 

Hej

Skulle rekommendera att du skapar ett 158X konto för tripe istället för ett 19 konto då Stripe mer är en betallösning och inte en bank. Skapa konto 1581 fodran stripe är min rekommendation. Sedan kan du följa mina tidigare instruktioner och byta ut 1580 till 1581 i dessa.

Du bör bokföra privisionen och kostnaden så du får rätt omsättning i ditt företag vilket kan ha stor betydelse vid t ex kontakt med banker eller finansinstitut.

/Joachim