Hej,
Jag köpte verktyg från USA, kostar ca 9000 SEK Exkl. moms, och jag undrar om hur bör det bokföras?!
Jag vet hur man bokför inköp av varor utanför EU, men som jag förstår gäller det varor som ska säljas senare till kunder i Sverige!
Hur går det med varor/verktyg som ska användas i företaget och som ska inte säljas senare?
Tack på förhand
Bashar
Löst! Gå till lösning.
Om du vill bokföra på samma konto som andra förbrukningsverktyg t ex 5410 gör du så att du bokför inköpet på rätt 4-konto och omvänd moms, sedan skapar du ett extra konto utan momskod t ex 4559 Omföring import som du krediterar med fakturabeloppet samtidigt som du debiterar 5410.
Hej AnnicaL
Tack för ditt svar.
Jag har försökt tolka ditt råd så här:
1930/2440 ingen momskod kredit 9 000:-
4000 ingen moms debet 9 000:-
4545 momskod 50 (25%) debet 9 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod 9 000:-
2615 momskod 60 (25%) kredit 2 250:-
2645 momskod 48 debet 2 250:-
4559 ingen momskod kredit 9 000:-
5410 debet 9 000:-
Stämmer bokföringen ovan? Annars är jag så tacksam om du kan hjälpa mig att göra det rätt.
MVH
Bashar
Hej
När det gäller import från länder utanför EU så kan du egentligen bokföra inköpet direkt mot konto 5410 då det ändå inte skall redovisas någon omvänd moms vid själva inköpet.
Det räcker med dessa två konteringar då.
1930/2440 ingen momskod kredit 9 000:-
5410 ingen moms debet 9 000:-
4545 momskod 50 (25%) debet 9 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod 9 000:-
2615 momskod 60 (25%) kredit 2 250:-
2645 momskod 48 debet 2 250:-
Det Annica förklarade var när det gäller inköp från länder inom EU eller tjänsteinköp från hela världen som det skall redovisas omvänd skattskyldighet direkt vid inköpet.
/Joachim
Hej Joachim!
Tack för hjälpen!
Jag har bokfört det som du rekommenderade, men nu hände det att jag fick återbetalning från leverantören, pga varan har inte levererats enligt överenskommelse!
Hur ska återbetalningen bokföras 🙏?
Tack
Mvh
Bashar
Hej
Återbetalningen skall du bokföra mot samma konto/konton som du bokförde den ursprungliga betalningen så du reducerar kosntaden och momsen med det återbetalda beloppet.
/Joachim
Hej Joachim!
Menar du att jag bör använda alla samma konton jag hade använt i den ursprungliga betalningen, utan att omvända kredit till debet och motsatsen?
Tack
//Bashar
Hej
Det stämmer att du skall använda samtliga konton från den ursprungliga betalningen eftersom inget inköp har skett i och med att varan inte kunde levereras.
Du skall däremot vända på debet och kredit när du bokför återbetalningen dvs den skall bokföras mot samma konton men motsatt när det gäller debet och kredit.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.