Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring boende på annan ort

Hej! Jag bor i Stockholm och jobbar i Malmö och undrar vilken kod som passar rätt för att kunna bokföra min andra lägenhetshyra kostnad(lägenhet i Malmö)? Tack på förhand. 
Mvh

Damas Dental

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Om du inte redan gjort det så skulle jag rekommendera dig att höra med Skatteverket kring hur mycket du får dra och under vilka förutsättningar då boende på annan ort har lite olika regler kopplat till sig. I vissa fall kan man även bli förmånsbeskattad, så du behöver ta reda på om det är så i ditt fall. Om du har en enskild firma så hanterar man inte de avdragen i bokföringen vanligtvis utan det gör man i sin deklaration. Om du har ett AB så är ett lämpligt konto för detta t ex 5831 Kost och logi i Sverige. 

 

Så mitt råd är att du kontaktar Skatteverket (om du inte redan gjort det) för att dubbelkolla vad som gäller för dig kring avdragen för boende på annan ort så att du får rätt siffror. Sedan gör du antingen avdraget i din deklaration om du är en enskild firma, alternativt bokför det mot 5831 Kost och logi i Sverige om du har ett AB.

 

Hoppas detta hjälper, ha en fin dag!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar så hemskt mycket för svaret 🌺🌺🌺

Som företagare och med arbete på annan ort så kan det bli lite knivigt. Är uppdraget tidsbegränsat så har du rätt till traktamenten och företaget kan betala ditt boende där. Men om det är din ständiga arbetsplats så kan inte bolaget betala någonting då det blir ditt tjänsteställe. Som ett exempel på hur det kan slå så finns det ett fall där en person bodde i Göteborg, var anställd av ett företag i Göteborg, arbetade 2 dagar i veckan i Göteborg och 3 dagar i Malmö. Fick då ersättning för tjänsteresa och även traktamenten för sitt arbete i Malmö. Detta visade sig då vara fel då Skatteverket (faktiskt helt korrekt) bedömde att hans ordinarie tjänsteställe var Malmö då det var där han var mesta tiden. Så all ersättning han fått blev helt enkelt lön.

Så jag kan inte lämna något direkt svar på din fråga då det krävs mer info för att veta om det överhuvudtaget är möjligt att bokföra den kostnaden i ditt företag utan någon konsekvens.  Och skulle det vara ok att ha det upplägget så har du ett till problem. Den tid som du då inte jobbar så har du ändå tillgång till lägenheten och kan då sannolikt påföras förmån för din möjlighet att använda den.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar så hemskt mycket för svaret, jag har en bostadsrätt i Stockholm och jobbar som tandläkarkonsult i Malmö. Mitt jobb är ett år och det finns möjlighet för förlängning och har AB.

Mvh

Damas 

Hejsan. Som jag förstått det så har då ditt bolag hyrt en lägenhet i Malmö som du då bor i. 

Är rätt säker på att Skatteverket skulle förmånsbeskatta dig för lägenheten. Kanske för hela tiden om dom nu anser att din verkliga tjänsteort är Malmö eller för den tid då du inte har behov av den p.g.a arbetet men då du genom din position har dispositionsrätten över den. Att det blir billigare för företaget att betala en lägenhet istället för hotell, vandrarhem eller dylikt är inget som skattereglerna tar hänsyn till och dom formligen älskar att förmånsbeskatta. 

Din privata situation kan säkert även den påverka hur Skatteverket ser på det hela. Som ensamstående så anses man kunna flytta på sig mycket lättare än om man har familj t.ex.  Det som talar för att ditt upplägg ändå skulle kunna funka är ju att det är tidsbegränsat. Skatteverket skriver om kortare tid när det gäller arbete på annan ort och rätt till avdrag. Men det är ju då när man fått jobb på annan ort. I ditt fall så är det ju bolaget som fått ett uppdrag av längre (men ändå kortare) art på annan ort.... Knivigt värre. Men som sagt, lägenhet är ett problem som är svårlösligt....