Hej! Ursäkta om frågan är dum, men jag är ny på Visma eEkonomi och försöker lära mig bokföringen ordentligt. Jag har en enskild firma som handlar med begangnade varor, jag säljer både via olika e-shoppar samt direkt till kunder.
Det jag inte riktigt förstår är hur jag ska bokföra försäljning av varor. I "Kassa och Bankhändelser > Matcha" finns det inget alternativ som passar.
Följdfråga: Försäljning som betalas ut i klumpsummor från e-handelssidor, gentemot direkta köp av privatpersoner, ska detta bokföras på olika sätt?
Tack på förhand för er hjälp!
Hälsningar
Johan
Hej
När det gäller försäljningen av beganade varor så beror det på om du skall bokföra enligt förenklad eller normal Vinstmarginal beskattning. Det bokförs på två helt olika sätt. Så mitt första råd är att du börjar med att kontrollera detta med skatteverket.
När det gäller matchningen så beror det också delvis på vad du får för svar på frågan ovan.
När det gäller utbetalningar från webbshoppar som kommer i klumpsummor så bör det hanteras på detta sätt.
1. På försäljningsdagen så skall det bokföras upp som försäljning på försäljningsdagen. (Dvs inte när du får utbetalningen)
Det skall då bokföras upp som en fodran på e-handelssidan eftersom du inte får pengarna i samband med själva försäljningen.
Även detta beror på vad du får för svar på första frågan.
2. När man sedan får in pengarna skall sedan den fodran på e-handelsföretaget bokföras bort och eventuella kostnader bokföras upp.
För att kunna ge dig ett helt korrekt utförligt svar så behöver vi först veta svaret på fråga 1 samt även se ett underlag på utbetalningsbeloppen.
/Joachim
Hej Joachim! Gällande normal eller förenklad vinstmarginalbeskattning kan det variera från fall till fall, då jag både köper in varor från privatpersoner, företag och andra butiker. Tar gärna emot exempel på båda.
Exempel 1: (VMB)
En lampa inköpt från privatperson för 100 kr
Såld direkt till kund som betalar via Swish för 700 kr
Exempel 2: (Ej VMB)
Skulptur inköpt från en butik för 20 kr
Sålt via E-handel för 225 kr
10% i provisionskostnad
55 kr i fraktkostnad (kund betalar)
Allt gott & tack på förhand
Mvh Johan
Hej,
Joachim är frånvarande i denna veckan så han återkommer till dig i början av nästa vecka.
Trevlig kväll!
Pamela
Hej
Ursäkta sent svar. Ärendet försvann helt från programmet där obesvarade ärenden ligger men bättre sent än aldrig.
Här kommer ett par exempel. Du bör dock kontrollera med skatteverket om du skall redovisa enligt förenklad eller normal VMB. Det bokförs på väldigt olika sätt så oftast blandar man inte dessa utan använder endast en av varianterna.
Exempel 1
Förenklad VMB
1. Inköpet bokförs mot konto 4020 utan moms.
2. Försäljningen skall även den bokföras utan moms men mot konto 3020.
3. När momsperioden sedan är slut så skall man redovisa moms på överskottet.
Då tar man saldot på 3020 - saldot på 4020.
Om det ovan var det enda som skett under perioden så blir det då så här man gör.
700 - 100 = vinst på 600 kr.
Dessa 600 kr skall moms redovisas för via en manuellt inlagd verifikation.
Normal VMB
Ovan exempel med normal VMB bokförs på detta sätt, som du ser så är det rätt stor skillnad på hur dte hanteras då.
1. Inköpet på 100 kr bokförs direkt som lager på 1465.
2. När försäljningen sedan sker så gör man denna kontering.där lagret justeras och försäljning, inköp och moms redovisas i samma verifikation.
Exempel 2
1. Inköpet på 20 kr bokförs på detta sätt förutsatt att inköpet är gjort från ett svenskt bolag med moms.
2. Försäljningen inkl frakt och provision bokör du sedan på detta sätt. Frakten kan med fördel läggas som en del av försäljningsintäkten.
/Joachim
Exempel 1
Tack för svaret Joachim, jag hoppas jag blir lite klokare av detta.
Men om jag förstår rätt måste jag göra alla vertifikationer manuellt, det finns inga passande alternativ i "Kassa och Bankhändelser" -> "Matcha"?
Vilket leder till att alla bankhändelser som kräver manuell vertifikation ligger kvar i listan med Kassa och Bankhändelser?
Hej
Själva bankhändelserna bör komma in under kassa och bankhändelser förutsatt att du betalt med företagskontot och då går det alltid att matcha det på något sätt. Finns inget färdigt alternativ att välja så väljer man övriga insättningar och egen kontering eller övriga uttag och egen kontering och då går det att matcha.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.