Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JohanFox
NY MEDLEM

Bokföring: försäljning av varor?

Hej! Ursäkta om frågan är dum, men jag är ny på Visma eEkonomi och försöker lära mig bokföringen ordentligt. Jag har en enskild firma som handlar med begangnade varor, jag säljer både via olika e-shoppar samt direkt till kunder.

 

Det jag inte riktigt förstår är hur jag ska bokföra försäljning av varor. I "Kassa och Bankhändelser > Matcha" finns det inget alternativ som passar.

 

Följdfråga: Försäljning som betalas ut i klumpsummor från e-handelssidor, gentemot direkta köp av privatpersoner, ska detta bokföras på olika sätt?

 

Tack på förhand för er hjälp!
Hälsningar

Johan

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

När det gäller försäljningen av beganade varor så beror det på om du skall bokföra enligt förenklad eller normal Vinstmarginal beskattning. Det bokförs på två helt olika sätt. Så mitt första råd är att du börjar med att kontrollera detta med skatteverket.

När det gäller matchningen så beror det också delvis på vad du får för svar på frågan ovan.

När det gäller utbetalningar från webbshoppar som kommer i klumpsummor så bör det hanteras på detta sätt.

1. På försäljningsdagen så skall det bokföras upp som försäljning på försäljningsdagen. (Dvs inte när du får utbetalningen)
Det skall då bokföras upp som en fodran på e-handelssidan eftersom du inte får pengarna i samband med själva försäljningen.
Även detta beror på vad du får för svar på första frågan.

2. När man sedan får in pengarna skall sedan den fodran på e-handelsföretaget bokföras bort och eventuella kostnader bokföras upp. 

För att kunna ge dig ett helt korrekt utförligt svar så behöver vi först veta svaret på fråga 1 samt även se ett underlag på utbetalningsbeloppen.

/Joachim