Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Consigliere
MEDLEM

Bokföring i samband med utdelning

Jag har efter bolagsstämma beslutat och betalat ut en vinstutdelning från bolaget (utan att detta varit bokfört innan) till maxbeloppet för förenklingsregeln och resten ska balanseras i ny räkning.  Jag har inte gjort några bokföringsåtgärder/verifikationer innan utbetalningen gjordes. Jag har importerat kassa- och bankhändelser och nu vill eEkonomi att jag ska "matcha" utdelningen med något. Ska jag göra på följande vis:

Skapa en manuell verifikation där jag tar upp vinst från föregående på konto D2098 (vinst eller förlust från föregående år), som krediteras mot K2091 (balanserad vinst eller förlust) och K2898 (outtagen vinstutdelning). Datumet för detta kan sättas till dagen för bolagsstämman t.ex. Därefter går jag till matcha händelser (under kassa- och bankhändelser) och matchar utdelningen genom att välja "övrigt uttag" => "egen kontering" => K1930 (företagskonto) och D2898 (outtagen vinstutdelning). Stämmer detta?

Vinstskatten som skickats till skattekontot har jag bokfört genom att matcha bankhändelsen 1930 mot 1630 (avräkning för skatter och avgifter). Är det korrekt?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan göra på det sättet så länge du lägger in den manuella verifikationen på ett datum i anslutning till bolagsstämman.

/Joachim