- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföring köp av bil, upplägg leasing
Hej!
I år köpte jag en bil på företaget som kommer användas i företag och som förmånsbil.
Jag har försökt läsa mig till informationen om detta men tycker det är svårtolkat, så jag testar här. Detta gäller ett litet aktiebolag.
Upplägget för betalningen blev ungefär enligt bild, vi förhandlade lite bättre ränta etc.
Kvitto på bilköpet:
Nu undrar jag om jag bokfört detta korrekt och om det ska genomföras någon avskrivning på bilen?
Jag bokförde "köpet" (första inbetalningen) enligt följande:
1720 Förutbetalda leasingavgifter, kortfristiga: Debet 70 764,30kr
1930 Företagskonto: Kredit 95 248kr
2640 Ingående moms: Debet 10 391,70kr
5612 Försäkring och skatt för personbilar: Debet 3 975kr
6550 Konsultarvoden: Debet 10117kr
Efter detta har jag gjort månatliga betalningar/bokföringar enligt billeasing: ex.
1930 Företagskonto: Kredit 3 935kr
2640 Ingående moms: Debet 401kr
5615 Leasing av personbilar: 3 474kr
6550 Konsultarvoden: 60kr
Ska jag göra någon mer bokföring av bilköpet? Ska jag bokföra någon avskrivning eller liknande?
Tacksam för hjälp 🙂
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det ser helt korrekt bokfört ut.
Då det gäller leasing så skall sedan den första förhöjda avgiften skrivas av på 36 månader. 70 764,30/ 36 månader = 1 966 kr.
Så beroende på vilken månad inköpet av bilen gjordes så tar du antalet kvarvarande månader på året gånger 1966 så får du fram årets avskrivning.
År två blir det 12x 1966 kr som skall skrivas av.
År 3 samma sak och år 4 skall resterande belopp skrivas av
Avskrivningen bokförs på detta sätt via manuell kontering.
1720 Kredit
5615 Debet
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tack för snabbt svar!
Okej, så om jag förstår rätt så även om det är ett köp av bilen, så bokförs det som en leasing (tolkade det på firman som det var kravet för att dra av moms etc också med sådant upplägg)..?
Vad händer med resterande belopp på bilens värde efter 36 månader?
Och vad händer om vi säljer bilen innan eller efter 36 månader? 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Efter 36 månader får man lösa ut bilen till ett restvärde och då bokföra upp det som en tillgång. Detta får du återkomma om när det blir aktuellt då det inte går att svara på hur det blir nu.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Okej jag förstår! Fick inget svar på frågan om köpet ska registreras som en leasing i bokföringen trots att vi som företag äger bilen och det upplägget bara handlar om finansieringen av bilen, dvs inte en "vanlig leasing" då man hyr bilen?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Bara så jag förstår hela upplägget. Det är ett köp av bilen dvs inte traditionell leasing? I så fall är de konteringarna jag kikade på från början helt fel i så fall.
Behöver veta om detta klassas som ett rent köp eller om det är ett vanligt leasingavtal. Det är stor skillnad på hur det hanteras. Men som jag förstod på ett tidigare svar så hr det lagts upp som leasing för att du skall få dra av delar av momsen?
Om det är upplagt som ett leasingavtal så skall det bokföras och läggas upp som leasing i bokföringen och då stämmer konteringarna ovan.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej, det var jag som var otydlig. Jag kollade igenom vårt avtal och det ligger upplagt som ett Leasingavtal, finansiell leasing om man ska vara helt korrekt då vi står för service, försäkringar etc.
Tack för svar!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Okej jag förstår! Fick inget svar på frågan om köpet ska registreras som en leasing i bokföringen trots att vi som företag äger bilen och det upplägget bara handlar om finansieringen av bilen, dvs inte en "vanlig leasing" då man hyr bilen?
