Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring köp av webbhotell

Jag har nu istället för egen hemsida, köpt en återförsäljartjänst, så att jag kan tillverka hemsidor och underhålla dessa också. I detta, ingår också min egna hemsida.

Hade detta fungerar:

Beskrivning Konto
Datakommunikation (domän)  6230
Hosting (IT-tjänster)  6540
Ingående moms (svensk) 2641


Innan, så har jag haft min egna hemsida på ett 59xx konto, men det borde jag kunna lägga i det övre där också?



Sedan, lade jag ut pengar åt en kund på ett separat domänlösning från en annan leverantör, inte från min tjänst som jag betalade åt kunden för att den var inte klar med banken ännu. Detta är runt 12 kr och hur bokför jag det? Jag bjuder den kunden på kostnaden, sedan jag fakturerar för timmarna i detta fall.

Sedan så kan det hända eller kommer troligtvis att hända imorgon, att jag lägger ut pengar för officepaketet åt denna kund, sedan jag har inte skrivit in deras bankkort i faktureringen ännu.
Hur bokförs detta? Kan jag bokföra det på ett 542x konto?
I detta fallet, så ska kunden betala för fakturan efter att jag har betalat den åt kunden (där jag bara skapar en M365 artikel).

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Ja det borde funka att använda dessa konton, då vad jag förstår från dig att du köper tjänsten att ha en hemsida från en annan samt underhållningen.

 

Det beror på om det handlar om ett utlägg eller vidarefakturering, vilket du kan läsa om här. Det är oftast vidarefakturering som det gäller i sådana här tillfällen, vilket gör att kostnaden blir din egna kostnad och du hanterar den som vanligt, och eventuell vidarefakturering av den kostnaden blir hanterad som en intäkt för dig, mot tex ett 35XX konto. Så du kan använda ett 542X konto till den händelsen ja, så länge det inte handlar om ett utlägg. När du vidarefakturerar kunden sedan så bokför du intäkten mot ett 35XX konto för att lättare hålla koll på dina olika intäkter. 

 

Ha det fint!

Josefine

Japp, det stämmer, det är från en annan leverantör, där jag har köpt ett återförsäljarpaket till en årlig summa för 50 konton.
Där ett eller ett par av kontona går till mig själv. Så den biten är klar i detta fallet.

Det nedre delen blev lite små krånglig.

Vid vidarefakturering så använder jag ett 35XX konto.

Vid utlägg, då jag tar kostnaden för någon annan, då konterar jag som det vore mitt egna inköp.
Sedan det inte är reklam för mitt företag, så lägger jag det då på ett 542X konto.

 Stämmer det?

Hej igen!

 

Okej vad bra. 

 

Nja, inte riktigt. Om det handlar om utlägg så tar man inte kostnaden för någon annan, eftersom då är betalningskyldigheten på din kund men du går in och betalar åt kunden. Detta är dock ingen kostnad för dig och du har inte heller rätt att redovisa eventuell moms varken på köpet eller betalningen från kunden. Handlar det om utlägg så bokför man istället det mot ett 16XX konto i debet när man betalar det, och krediterar det när man får betalt från kunden. Ett passande konto är tex 1681 Utlägg för kunder. 

 

Handlar det om vidarefakturering så använder man sig av ett 35XX konto när man fakturerar det till kunden, och bokför kostnaden som det vore ens egna inköp alternativt mot ett eget 46XX konto. Du har då avdragsrätt för eventuell moms på köpet, och skall redovisa moms på vidarefaktureringen. I den länken jag skickade i mitt tidigare svar så kan du läsa på Skatteverket kring vad som räknas som utlägg, i annat fall så handlar det om vidarefakturering. 

 

Ha det fint!

Josefine